De paragrafen

Bedrijfsvoering

Ieder jaar ontvangen alle huishoudens en bedrijven in Hilversum een aanslagbiljet voor de gemeentelijke belastingen. Een groot deel van de gemeentelijke inkomsten komt uit belastingen. Het belastingproces is dan ook een belangrijk proces voor Hilversum. Het proces bestaat onder andere uit een wettelijke taak ten aanzien van de Basis Adresgegevens Gegevens (BAG) en de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Deze basisgegevens van alle gebouwen, percelen etc. vormen de basis voor de aanslagoplegging gemeentelijke belastingen en moeten ten alle tijden goed en volledig te zijn. Vervolgens worden de aanslagen opgelegd, moeten de openstaande saldi worden geïnd en is Hilversum verantwoordelijk voor een tijdige, correcte en volledige afhandelingen van eventuele vragen, bezwaren en beroepen.

In 2022 hebben zowel de Waarderingskamer als de interne controle vastgesteld dat het belastingproces voldoende werkt, maar er zijn kwaliteitsverbeteringen in proces en techniek nodig. In augustus 2022 is een plan van aanpak opgesteld om de interne controle en de tijdigheid van de aanslagoplegging te waarborgen en te verbeteren. Eind 2024 heeft de Waarderingskamer opnieuw onderzoek gedaan naar de uitvoering van de Wet WOZ. De conclusie hieruit is dat de diverse verbeteracties juist zijn uitgevoerd. Onder andere op het punt tijdigheid scoort Hilversum nu goed. Ook het proces van de inning van aanslagen is verder verbeterd en heeft geresulteerd in 30% minder openstaande vorderingen.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 12:06:33 met de export van 05/28/2025 12:00:07