Het overzicht van lasten en baten

Overzicht van incidentele lasten en baten

4.3 Overzicht van incidentele lasten en baten

Bedragen x €1.000

Nr.

Omschrijving

Lasten

Baten

Saldo

1

Sanering Circusterrein

771

-771

-

2

Sanering Galvanistraat

66

66

3

Sportcomplex Arenapark

103

103

4

Stationsgebied

444

-

444

5

Omgevingswet

386

-

386

6

Sportpark-Arenapark

947

-120

827

7

Bruisend hart

152

152

8

HOV

423

-403

20

9

Voorbereiding Circusterrein

57

57

10

Voorbereiding en sanering MOB terrein

236

236

11

Wet goed verhuurderschap

10

-164

-154

12

Bereikbaarheid (Ruimtelijke Kwaliteit)

175

175

13

Dierenwelzijn

50

50

14

Bibliotheek

50

50

Reservemutaties

Reserve Stedelijke Ontwikkeling

4.061

-476

3.585

Reserve Mobiliteitsfonds

625

-122

503

Reserve Herplantfonds

39

-9

30

Reserve GNR

-

-334

-334

Reserve Regionaal mediacentrum

-

-

-

Totaal programma 1 Wonen en Leven

8.595

-2.399

6.196

15

Nationaal Programma Onderwijs (NPO)

604

-604

-

16

Onderwijshuisvesting

578

578

17

Laaggeletterdheid

141

141

18

Brede SPUK

1.062

-1.062

-

19

Integraal Zorg akkoord (IZA)

1.752

-1.752

-

20

Opvang Oekraïners

23.200

-22.018

1.182

Reservemutaties

Reserve Opvang Oekraïners

300

300

Reserve Onderwijshuisvesting

1.592

1.592

Totaal programma 2 Zorg

29.229

-25.436

3.793

21

Afhandeling TOZO

154

154

22

Schuldhulp en minimabeleid

1.000

1.000

23

Energietoeslag

240

240

24

Handel, ambacht en industrie

75

75

25

Uitvoeringsregeling versterken maatschappelijke sector Noord-Holland

-237

-237

Reservemutaties

Reserve EUSF

811

811

Reserve TOZO

-154

-154

Totaal programma 3 Werken

2.280

-391

1.889

26

Stimulerend toezicht 2022 - 2025

35

-52

-17

27

Datagedreven Sturen

279

-424

-145

28

Verandermanagement

164

-207

-43

29

SaaS oplossing (Belastingapplicatie)

198

-

198

Reservemutaties

Reserve decentrale loonruimte

-

Totaal programma 4 Bestuur

676

-683

-7

30

Resultaat grondexploitaties

-1.383

-1.383

31

Mutaties grondexploitaties (onderhanden werk)

1.181

1.181

32

Verkoopopbrengst panden en gronden

-3.139

-3.139

33

SaaS oplossing (telefooncentrale, Financiën, eHRM)

367

-

367

34

Programma Dienstverlening

508

-835

-327

35

Rubricering akten

9

-84

-75

36

Herindeling Hilversum - Wijdemeren

389

-585

-196

37

Voorziening wethouders

673

673

Reservemutaties

Algemene reserve

-

-

-

Coronaherstelagenda

-

-

-

Totaal programma 5 Financiën en Grondexploitaties

3.127

-6.026

-2.899

Totaal incidentele lasten en baten begroting 2025-2028

43.907

-34.935

8.972

Programma 1 Wonen & Leven

  1. Sanering Circusterrein: De bodemonderzoeken zijn inmiddels afgerond, en het blijkt dat de grond minder vervuild is dan oorspronkelijk verwacht. Er wordt voorgesteld het resterende budget over te heuvelen naar het saneringstraject van het MOB-terrein in 2025.
  2. Sanering Galvanistraat: Het aanbestedingstraject is in het vierde kwartaal gestart. Hierdoor schuift de uitvoering naar 2024. Naar verwachting zijn de groene pleinen Galvanistraat en Liebergerweg voor speelseizoen 2024 (1 april 2024) gereed.
  3. Sportcomplex Arenapark: betreft onderzoekskosten en kosten voor het Programma van Eisen (ruimtelijk, functioneel en technisch).
  4. Stationsgebied: Betreft de voorbereidingskosten van het Stationsgebied.
  5. Omgevingswet: Voor de invoering van de omgevingswet zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld.
  6. Arenapark: Betreft de voorbereidingskosten en verdere uitwerking van onder andere de verbetering van "last mile" tussen station Hilversum Sportpark en het hart van het Arenapark en een integrale visie op inpassing op het Laapersveld.
  7. Bruisend Hart: Betreft de voorbereidingskosten voor o.a. ontwerp Omgevingsplan en het ontwerp Beeldkwaliteitsplan.
  8. HOV-contracten: Dit betreft de uitvoering van HOV-contracten. Deze contracten worden in opdracht en voor rekening van de provincie Noord-Holland uitgevoerd door de gemeente Hilversum.
  9. Circusterrein: De kosten van het onderzoek naar een duurzame herontwikkeling van het gebied. Daarnaast wordt onderzocht of het MOB-Terrein en geschikte plek is voor het verplaatsen van de gemeentelijke depot.
  10. Voorbereiding en sanering MOB-Terrein: de kosten van het onderzoek naar het gebied t.b.v. het verplaatsen van de gemeentelijke depot.
  11. Wet goed verhuurderschap: De Wet goed verhuurderschap is per 1 juli 2023 ingegaan en heeft als doel om ongewenste praktijken van verhuurders tegen te gaan en discriminatie en intimidatie op de woningmarkt te beteugelen. In de wet staan regels over financiële zaken. De wet biedt een instrumentarium voor gemeenten om gedrag van verhuurders te stimuleren en te kunnen handhaven tegen malafide verhuurders en huisjesmelkers . In de begroting 2024 is hiervoor budget beschikbaar gesteld.
  12. De incidentele gelden uit het coalitieakkoord zijn opgenomen in de tabel met incidentele baten en lasten. In de toelichting worden deze echter niet afzonderlijk benoemd, omdat de verantwoording plaatsvindt binnen de desbetreffende programmaonderdelen. Dit zorgt voor een samenhangende en transparante weergave van de bestedingen binnen de relevante beleidsvelden.
  13. De incidentele gelden uit het coalitieakkoord zijn opgenomen in de tabel met incidentele baten en lasten. In de toelichting worden deze echter niet afzonderlijk benoemd, omdat de verantwoording plaatsvindt binnen de desbetreffende programmaonderdelen. Dit zorgt voor een samenhangende en transparante weergave van de bestedingen binnen de relevante beleidsvelden.
  14. De incidentele gelden uit het coalitieakkoord zijn opgenomen in de tabel met incidentele baten en lasten. In de toelichting worden deze echter niet afzonderlijk benoemd, omdat de verantwoording plaatsvindt binnen de desbetreffende programmaonderdelen. Dit zorgt voor een samenhangende en transparante weergave van de bestedingen binnen de relevante beleidsvelden.

Programma 2 Zorg

  1. Nationaal Programma Onderwijs (NPO): Nationaal Programma onderwijs: De gemeente Hilversum ontvangt van de rijksoverheid € 2,1 miljoen uit het Nationaal Programma Onderwijs. Dit is t.b.v. een herstelplan om onderwijsvertragingen in te halen die kinderen opliepen tijdens de coronapandemie. De bestedingstermijn loopt tot en met juli 2025.
  2. Onderwijshuisvesting: Voor de Paulusschool en Villa Vrolik is € 418.000 betaald aan kosten voor tijdelijke huisvesting. Om het Integraal Huisvestingplan (IHP) voor het onderwijs vlot te trekken is € 160.000 extra capaciteit ingezet.
  3. Laaggeletterdheid: Voor de aanpak van laaggeletterdheid heeft het Rijk aan Hilversum als centrumgemeente extra budget beschikbaar gesteld voor de periode tot en met 2024. Dit is bedoeld om de regierol te versterken. De bijdrage van het Rijk voor de aanpak van laaggeletterdheid wordt overgedragen aan de Regio Gooi en Vechtstreek ten behoeve van de uitvoering van het regionaal actieplan “Taal is de sleutel” en is gestart in 2021.
  4. Brede SPUK: Betreft een specifieke uitkering ten behoeve van sport- en beweegstimulering, het bevorderen van cultuurparticipatie, gezondheidsbevordering en het versterken van de sociale basis. Er is door het Rijk € 5,6 miljoen beschikbaar gesteld voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2026. In 2024 bedraagt het bestede bedrag voor programma 2 €1.062.000. Het saldo van baten en lasten is budgettair neutraal.
  5. Integraal Zorg Akkoord (IZA): Betreft een specifieke uitkering ten behoeve van bestemd voor de doelen en ambities van het Integraal Zorgakkoord (IZA) over de jaren 2023–2026. Er is door het Rijk € 5,3 miljoen beschikbaar gesteld voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2026. In 2024 bedraagt het bestede bedrag voor programma €1.752.000. Het saldo van baten en lasten is budgettair neutraal.
  6. Opvang Oekraïners: Voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne heeft de gemeente Hilversum lasten gemaakt. Dit zijn o.a. de exploitatiekosten van de opvanglocaties voor de opvang van Oekraïners. De exploitatiekosten zijn o.a. huur opvanglocaties en energielasten, beveiliging, locatiemanagement, catering, schoonmaak etc. Daarnaast zijn er lasten gemaakt voor de personele inzet van het programma team, de opvang in hotels, het leefgeld uitgekeerd aan bewoners van de gemeentelijke opvanglocaties en bewoners bij particulieren. Verder zijn er uitgaven gedaan voor de renovatie van de douches op de Anton Philipsweg en het eerste opvangonderwijs. Dit wordt gedekt met de ontvangen vergoedingen vanuit het Rijk via specifieke uitkeringen en de algemene uitkering.

Programma 3 Werken

  1. Afhandeling TOZO: De TOZO is per 1 oktober 2021 gestopt maar er zijn nog een drietal verschillende onderdelen waar de uitvoering mee bezig zal blijven: Debiteurenbeheer Tozo bedrijfskapitaal, Uitvoering beleid Misbruik & Oneigenlijk gebruik en Terugvorderen/ debiteurenbeheer verstrekte TOZO-uitkeringen levensonderhoud. Deze uitgaven worden gedekt vanuit de TOZO-reserve.
  2. Schuldhulp en minimabeleid: De huidige economische ontwikkelingen hebben voor vele burgers grote gevolgen gehad. Dit heeft tot een toename van de hulpvragen geleidt. In 2024 zijn de inkomensgrenzen van de minimaregelingen verruimd en zijn budgetcoaches ingezet. Deze kosten zijn gedekt vanuit de stelpost van € 1.000.000.
  3. Energietoeslag: Betreft een tegemoetkoming voor de extra energiekosten, en is in lijn met de raadsinformatiebrief 2023 - 87 RIB, uitbetaald aan de rechthebbende Hilversummers. De energietoeslag valt onder de categoriale bijzondere bijstand. De gemeente kan aan inwoners die aan de voorwaarden voldoen een energietoeslag toe kennen, zonder te controleren of de energiekosten van die inwoners daadwerkelijk sterk gestegen zijn en of die inwoners over voldoende vermogen beschikken om de energierekening te kunnen betalen. De hoogte van de energietoeslag voor 2024 was € 1.300 per rechthebbende en kon aangevraagd worden tot juli 2024.
  4. De incidentele gelden uit het coalitieakkoord zijn opgenomen in de tabel met incidentele baten en lasten. In de toelichting worden deze echter niet afzonderlijk benoemd, omdat de verantwoording plaatsvindt binnen de desbetreffende programmaonderdelen. Dit zorgt voor een samenhangende en transparante weergave van de bestedingen binnen de relevante beleidsvelden.
  5. Bij de aanvraag van de provinciale subsidie ‘Versterken maatschappelijke sector Noord-Holland 2021’ is de Corona Herstelagenda als onderbouwing gebruikt. De afrekening van deze subsidie heeft in 2024 plaatsgevonden, wat in de jaarrekening resulteert in een incidentele baat.

Programma 4 Bestuur

  1. Stimulerend toezicht: Ontvangen subsidie van de Provincie voor de aanpak van het stimulerend toezicht.
  2. Datagedreven werken: Middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van het programma datagedreven werken. Datagedreven werken omvat het proces van het verzamelen, analyseren en benutten van gegevens om beslissingen te baseren op feitelijke informatie. Dit betekent het omzetten van ruwe data naar bruikbare kennis, wat helpt bij het verkrijgen van inzichten, goede participatie en datagedreven beleid- en besluitvorming. Het creëren van een datagedreven organisatie is een geleidelijk proces dat tijd vergt en afhankelijk is van een cultuur die openstaat voor verandering (wendbaarheid) en de ontwikkeling van datakennis en dataproducten.
  3. Verandermanagement: Er zijn middelen beschikbaar gesteld voor de ontwikkel en veranderstrategie voor de opgaven dienstverlening en data gedreven sturing op basis van onze organisatievisie en kernwaarden. Mede in het kader van het nieuwe concernplan, het opgave management en de transitie naar datagedreven sturing is het essentieel om een organisatie breed ontwikkelingsprogramma uit te rollen. Dit programma richt zich op integrale samenwerking, persoonlijk leiderschap en een (management)ontwikkelingstraject.
  4. SaaS-oplossing: Betreft middelen ten behoeve van de implementatie van een nieuwe belastingapplicatie.

Programma 5 Financiën en grondexploitaties

  1. Resultaat grondexploitaties: De resultaten (tussentijdse winstnemingen) uit de grondexploitaties zijn opgenomen conform de actualisatie grondexploitaties 2025 (raad 14 maart 2025).
  2. Mutaties grondexploitaties (onderhanden werk): Mutaties grondexploitaties zijn naar de aard van de raming incidenteel. Het totaal van de lasten en het totaal van de baten grondexploitatie dient in het overzicht van incidentele baten en lasten opgenomen te worden. De mutatie met de balanspost voorraden, waarmee een saldo van € 0 gerealiseerd wordt, wordt afzonderlijk opgenomen in het overzicht incidentele baten en lasten. Verkoopopbrengst panden: In 2024 is het volgende verkocht: aan grond (Egelshoek 8-21, Irisstraat 2, Prins Bernhardstraat 23, Schuttersweg, Ampèrestraat 42, Bachlaan C10337 en Herenplein 5. In 2024 zijn de volgende panden verkocht: Badhuislaan 10 (1-3) en 10B, Herenstraat 67a, 69, 69A en 69B, Egelshoek 8-26, Egelshoek 8-27.
  3. SaaS-oplossing: Betreft middelen ten behoeve van de implementatie van een nieuwe telefooncentrale, een financieel systeem en eHRM.  
  4. Programma Dienstverlening: In 2024 zijn middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van het programma Dienstverlening.
  5. Rubricering akten: Het incidentele budget is beschikbaar gesteld om uit te zoeken wat er nodig is om de digitale opslag van akten op het gewenste kwalitatieve niveau te krijgen zodat Burgerzaken deze digitaal kan gebruiken voor haar werkzaamheden, en gedigitaliseerd te archiveren.
  6. Herindeling Hilversum – Wijdemeren: In 2024 zijn middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van de herindeling Wijdemeren-Hilversum.
  7. Voorziening wethouders: De rente die wordt gebruikt om de waarde van pensioenen te berekenen is lager geworden op 31 december 2024 (2,325%) in vergelijking met 31 december 2023 (3,16%). Als de rente lager is, betekent dit dat er meer geld nodig is om de pensioenen uit te kunnen betalen. Bovendien zijn de pensioenen per 1 januari 2025 met 1,84% verhoogd. Dit is meegenomen in de berekeningen van de pensioenwaarde op 31 december 2024. Ook hebben sommige mensen in 2024 meer pensioen opgebouwd, waardoor hun pensioenwaarde op 31 december 2024 hoger is dan op 31 december 2023. Hierdoor moet er een groter bedrag gestort worden in de Voorziening Wethouders dan vooraf begroot.

Reserve mutaties worden centraal toegelicht in paragraaf 5.4 Staat van reserves.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 12:06:33 met de export van 05/28/2025 12:00:07