Financieel resultaat op hoofdlijnen
De gemeente heeft over het jaar 2024 een voordelig financieel resultaat gerealiseerd van € 4,2 miljoen. Ten opzichte van de stand van de gewijzigde begroting per 31 december 2024 van € 5,9 miljoen nadelig, is het werkelijk (gerealiseerde) resultaat afgerond €10,1 miljoen voordeliger dan begroot.
Verloop begrotingssaldo
In onderstaande tabel staat het verloop van het resultaat gedurende het jaar. Na de vaststelling van de begroting 2024 is de begroting verschillende malen aangepast door middel van een raadsbesluit. Per saldo bedroegen deze begrotingswijzigingen € 5,9 miljoen voordelig . De tabel maakt zichtbaar dat het saldo van de oorspronkelijke begroting zich in de loop van het jaar heeft ontwikkeld van een oorspronkelijk beginstand van € 0 tot een voordelig begroot saldo op 31 december van € 3,2 mln.
Het rekeningresultaat 2024 wordt mede beïnvloed door in 2025 genomen raadsbesluiten. Deze hebben betrekking op het jaar 2024 en zijn daarom overeenkomstig de genomen besluiten in deze jaarstukken verwerkt. Het is echter niet meer toegestaan om de begroting hierop aan te passen. In het jaar 2025 is een raadsbesluit genomen over de actualisatie van de grondexploitaties die doorwerkt op het begrote resultaat 2024.
De in de onderstaande tabel genoemde raadsbesluiten kunt u inzien via iBabs.
Bedragen x € 1.000 | ||||
Verloop begroting en resultaat | Raad | Lasten | Baten | Saldo |
Saldo oorspronkelijke begroting 2024 | 8-nov-23 | 364.135 | -364.135 | 0 |
Raadsbesluiten 2024 met begrotingswijzigingen | ||||
Budgetoverhevelingen 2023 | 5.614 | -5.614 | 0 | |
Voorjaarsnota 2024 | 12-jun-24 | 20.385 | -11.471 | 8.914 |
Eindejaarsrapportage 2024 | 11-dec-24 | 8.448 | -11.430 | -2.982 |
Begrotingssaldo op 31 december 2024 | 398.582 | -392.650 | 5.932 | |
Raadsbesluiten in 2025 (zonder begrotingswijziging 2024) | ||||
Actualisatie / herziening grondexploitaties | 14-mei-24 | 964 | -202 | 762 |
Saldo na raadsbesluiten | 399.546 | -392.852 | 6.694 | |
Wijzingen in deze jaarstukken | -12.033 | 1.077 | -10.956 | |
Rekeningresultaat 2024 | 387.513 | -391.775 | -4.262 | |
(- = voordeel, zonder teken = nadeel) |
Toelichting per programma
In het jaarverslag is een analyse gegeven van de verschillen tussen de rekening en de bijgestelde begroting voor de programma's per thema. De bijgestelde begroting bevat onder meer de mutaties voortvloeiend uit de voorjaarsnota 2024 en de eindejaarsrapportage 2024.
Om de leesbaarheid van de jaarstukken te vergroten, wordt herhaling zoveel mogelijk vermeden. Daarom bieden we in dit hoofdstuk een overzicht van de afwijkingen per programma op hoofdlijnen, met verwijzing naar de gedetailleerde verantwoording in hoofdstuk 2 ('Programmaverantwoording', onderdeel 'Financiële analyse'). Hieronder wordt het overzicht van de programmasaldi weergegeven.
Financiën per programma
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Programma - thema | Primitieve begroting 2024 | Wijziging begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil 2024 | |
01.01 | Mooie stad | 6.615 | 3.141 | 9.756 | 6.580 | -3.176 |
---|---|---|---|---|---|---|
01.02 | Levendige stad | 12.226 | 1.296 | 13.522 | 13.699 | 177 |
01.03 | Bereikbare stad | 13.546 | 671 | 14.217 | 12.496 | -1.721 |
01.04 | Duurzame stad | 6.543 | 4.331 | 10.874 | 9.654 | -1.220 |
01 | Wonen en leven | 38.929 | 9.439 | 48.368 | 42.429 | -5.939 |
02.01 | Verbindende stad | 17.374 | 146 | 17.520 | 15.560 | -1.960 |
02.02 | Kansrijke stad | 14.113 | -1.048 | 13.066 | 13.045 | -20 |
02.03 | Ondersteunende stad | 71.485 | 4.571 | 76.056 | 74.551 | -1.506 |
02 | Zorg | 102.972 | 3.670 | 106.642 | 103.156 | -3.486 |
03.01 | Ondernemende stad | 4.019 | 546 | 4.565 | 4.105 | -459 |
03.02 | Werkende stad | 12.679 | 839 | 13.518 | 12.951 | -566 |
03.03 | Sociale stad | 13.276 | 1.308 | 14.584 | 14.828 | 243 |
03 | Werken | 29.974 | 2.693 | 32.667 | 31.884 | -782 |
04.01 | Veilige stad | 15.183 | 34 | 15.216 | 13.455 | -1.761 |
04.02 | Dienstverlening aan de stad | 757 | 265 | 1.023 | 799 | -224 |
04.03 | Effectief en efficiënt bestuurde stad | 41.824 | 5.666 | 47.490 | 50.450 | 2.960 |
04 | Bestuur | 57.764 | 5.965 | 63.729 | 64.704 | 975 |
05.01 | Financieel gezonde stad | -234.546 | -10.983 | -245.529 | -246.836 | -1.307 |
05.02 | Grondexploitatie en vastgoed | -2.018 | -1.126 | -3.144 | -257 | 2.888 |
05 | Financiën en grondexploitaties | -236.564 | -12.109 | -248.674 | -247.093 | 1.581 |
Totaal voor bestemming | -6.924 | 9.656 | 2.732 | -4.920 | -7.652 | |
Mutaties reserves | ||||||
01 | Wonen en leven | 6.315 | 59 | 6.373 | 3.685 | -2.689 |
02 | Zorg | 0 | 1.892 | 1.892 | 1.892 | 0 |
03 | Werken | -300 | 811 | 511 | 657 | 146 |
04 | Bestuur | 38 | 0 | 38 | 38 | 0 |
05 | Financiën en grondexploitaties | 839 | -6.453 | -5.614 | -5.614 | 0 |
Totaal mutaties reserves | 6.892 | -3.692 | 3.200 | 658 | -2.543 | |
Saldo na bestemming | -32 | 5.965 | 5.933 | -4.262 | -10.195 |
Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
4.2.3 Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
Bedragen x 1.000
Omschrijving | Primitieve begroting 2024 | Wijziging begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Lokale heffingen | -25.253 | 0 | -25.253 | -25.582 | -328 |
Gemeentefonds | -215.357 | -7.601 | -222.958 | -223.332 | -374 |
Financieringsfunctie | 264 | -816 | -552 | -591 | -39 |
Dividend | -250 | -11 | -261 | -261 | 0 |
Totaal | -240.597 | -8.428 | -249.024 | -249.766 | -742 |
Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten van een gemeente waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. Dat betekent dat de gemeente deze vrij kan besteden (in tegenstelling tot de specifieke dekkingsmiddelen).
Onder de algemene dekkingsmiddelen wordt verstaan:
- Lokale heffingen, waarvan de besteding van de opbrengst niet gebonden is. Denk bijvoorbeeld aan OZB, toeristenbelasting, precario en hondenbelasting
- Gemeentefonds. Een van de uitkeringen die gemeenten van het Rijk krijgen is de algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Gemeenten hoeven zich niet te verantwoorden over de besteding van de algemene uitkering richting het Rijk en kunnen deze, met inachtneming van wet- en regelgeving, vrij besteden aan taken die het Rijk heeft opgedragen of aan eigen beleid.
- Dividend, een vergoeding die wordt uitbetaald aan aandeelhouders.
- Saldo van de financieringsfunctie, dit is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de programma’s en de werkelijk betaalde rente over de lang- en kortlopende leningen. Ook wel het renteresultaat genoemd.
Dit overzicht, is conform het BBV, een verplicht onderdeel van de jaarrekening. Om de leesbaarheid van de jaarstukken te vergroten willen we zoveel mogelijk herhaling in de jaarstukken vermijden. Daarom geven we in dit hoofdstuk inzicht in de afwijkingen op de verschillende onderwerpen op hoofdlijnen. Voor de verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de verantwoording van de algemene dekkingsmiddelen in programma 5.
Toelichting op de overhead
4.2.4 Toelichting op de overhead
Bedragen x € 1.000 | ||||
Omschrijving | Realisatie | Gewijzigde | Realisatie | Verschil begroting |
1. Personeel | 26.657 | 27.493 | 29.893 | 2.400 |
2. Huisvesting & Facilitair | 5.367 | 6.038 | 6.078 | 40 |
3. ICT | 4.230 | 4.681 | 4.547 | -133 |
4. Overig | 2.301 | 4.859 | 4.543 | -316 |
Totaal | 38.555 | 43.071 | 45.061 | 1.991 |
(Voordelen -/- en nadelen +/+) |
Het BBV schrijft voor dat de kosten van ondersteuning van de primaire processen (overheadkosten) centraal worden gepresenteerd in een apart overzicht en in een apart taakveld (taakveld 0.4). Dat taakveld is ondergebracht in programma 4 Bestuur. In de programma’s Wonen en Leven, Zorg, Werken en Financiën en grondexploitaties zijn dan ook geen overheadkosten meer verantwoord.
Onder de overhead vallen onder meer de kosten van leidinggevenden, planning & control, personeel & organisatie etc. De bedragen in het overzicht hierboven zijn het saldo van overheadkosten en overheadopbrengsten, gesplitst naar onderwerp.
Dit overzicht, is conform het BBV, een verplicht onderdeel van de jaarrekening. Om de leesbaarheid van de jaarstukken te vergroten willen we zoveel mogelijk herhaling in de jaarstukken vermijden. Daarom geven we in dit hoofdstuk inzicht in de afwijkingen op de verschillende onderwerpen op hoofdlijnen. Voor de verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de verantwoording van de overhead in programma 4.
Toelichting op het gebruik van onvoorzien
Jaarlijks wordt in de begroting een post voor onvoorziene lasten opgenomen (begroting 2024: € 100.000). Dit maakt het mogelijk om in het begrotingsjaar onvoorziene (dus niet begrote) uitgaven, die onontkoombaar en onuitstelbaar zijn (de 3 o’s), op te vangen. Uitgaven ten laste van de post onvoorzien moeten aan elk van deze 3 criteria voldoen. De post Onvoorzien maakt onderdeel uit van de weerstandscapaciteit. In hoofdstuk 3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing kunt u meer lezen over de relatie tussen risico’s en weerstandscapaciteit.
In 2024 is geen gebruik gemaakt van de post Onvoorzien. Er resteert een budget van € 100.000 dat niet is benut en als voordeel in deze rekening tot uitdrukking komt.