Beleid
Tot de kapitaalgoederen van de wegen behoren de openbare voorzieningen voor wegverharding, trottoirs, fietspaden, civiele kunstwerken (bruggen, viaducten, dam- en keerwanden), straatmeubilair (zoals bebording) en openbare verlichting.
In Hilversum zijn de volgende voorzieningen aanwezig:
- Wegen: 350 km
- Fietspaden (vrijliggend): 150 km
- Voetpaden (vrijliggend): 25 km
- Openbare verlichting: 16.000 armaturen
- Kunstwerken: 44 stuks (6 tunnels, 21 bruggen, 2 viaducten en 15 overig (steigers, geluidsschermen en grondkerende muren))
(In orde van grootte. Per jaar kan de omvang wat verschillen door ontwikkelingen in de stad)
Het ambitieniveau van het programma onderhoud wegen van Hilversum is gebaseerd op een landelijk gehanteerd normenstelsel voor rationeel wegonderhoud. Voor de investeringen in wegen houden wij rekening met een goede balans tussen het investeringsniveau en het kwaliteitsbeheer van de openbare ruimte. Het is van belang dat in het kader van veiligheid en leefbaarheid de kwaliteit van de openbare ruimte voor de korte en lange termijn gewaarborgd blijft.
Uitvoering onderhoud
De beheerplannen voor Wegen, Civiele Kunstwerken en Openbare verlichting zijn in 2023 vastgesteld. Uit het beheerplan wegen bleek (zoals reeds bekend) een achterstand in het onderhoud. Deze achterstand zullen we gecombineerd met werkzaamheden aan de riolering in acht jaar van ongeveer 22% terugbrengen naar ongeveer 7%. In 2024 zijn we hiermee gestart. Deze resterende 7% betekent een overwegend goede staat van onderhoud, gecombineerd met een overzichtelijke werkvoorraad. Er loopt in het voorjaar 2025 een aantal inspecties om de huidige staat van onderhoud te inventariseren. We hebben momenteel nog geen gegevens waaruit we kunnen concluderen in hoeverre de achterstand inmiddels is teruggebracht.
In 2024 stond Hilversum Zuid op de planning om het achterstallig onderhoud aan te pakken (klein onderhoud elementenverharding). Dit is uitgevoerd. Naast het lopende klein onderhoud hebben we op een aantal locaties ook groot onderhoud uitgevoerd:
Onderhoud open verharding (elementen):
- Fietspaden Neuweg
- Paralelweg Hilvertsweg
- Zuidwest en zuid klein onderhoud (deels uitgevoerd)
Asfalt onderhoud:
- Deklagen zijn vervangen op onder meer de Noodweg en de Minckelerstraat.
Voor wat betreft de uitvoering van de kabelgoottegels (EV-mobiliteit, om thuis te kunnen laden, waarbij de kabel door het trottoir wordt geleid) kunnen we concluderen dat er in het eerste jaar duidelijk interesse is in deze tegel. Er zijn 2024 ruim 150 aanvragen behandeld, waarvan 110 in de eerste helft van 2024.
Uitvoering investeringen
Wegen (in combinatie met riolering)
In 2024 hebben we op diverse locaties in Hilversum de wegen vernieuwd. Hierbij is zoveel mogelijk gekozen voor een integrale aanpak, door verhardingswerkzaamheden te combineren met rioleringswerken en investeringen in openbaar groen.
De volgende wegen zijn in 2024 vernieuwd:
- Reconstructie Eikbosserweg (afrondende fase)
- Van Nijenrodestraat
- Comes Oolenstraat
- Hertog Aelbrechtstraat
- Stroeslaan
- Sterrelaan
- JP Coenstraat (gestart)
- Jan van Galenstraat
- Cornelis Evertsenstraat (gestart)
Aan het begin van 2024 heeft het vertrek van een medewerker geleid tot stagnatie in de voorbereiding van diverse projecten. Ondanks de inzet van extra capaciteit is deze vertraging niet gecompenseerd, wat heeft geresulteerd in een lagere besteding aan investeringen in wegen. Deze vertraging van enkele maanden heeft helaas geleid tot het niet kunnen realiseren van de jaaropgaaf.
Er is bewust gekozen voor een zorgvuldige participatie bij de vervanging van de wegen, waarbij de impact op de buurt, het groen, parkeren en andere relevante aspecten grondig in overweging zijn genomen. In 2024 heeft deze brede participatie plaatsgevonden in de betrokken buurten. Dit stelt ons in staat om in 2025 een deel van de achterstand in te halen. Daarnaast zal er extra capaciteit worden ingezet om de achterstanden te reduceren.
Verlichting
Sinds 2013 werkt de gemeente Hilversum met een vervangingsprogramma voor de openbare verlichting in de vorm van duurzame LED-verlichting voor de armaturen. Dit programma loopt tot en met 2027. Daarna is het volledige areaal uitgerust met LED-verlichting. De verwachting is, dat binnen de genoemde periode, dit ook gerealiseerd gaat worden.
In 2024 kreeg de aannemer te maken met teruglopende productiecapaciteit van LED-armaturen. Hierdoor is er vertraging opgetreden in de uitvoering. We verwachten dit in 2025 weer in te lopen. De geplande werkzaamheden (laatste twee fasen Kerkelanden) van 2024 hopen we in het voorjaar van 2025 gerealiseerd te hebben.
Infrastructurele maatregelen
Voor de investering van de infrastructurele maatregelen is in 2024 een start gemaakt met de planvorming en uitvoering van de Kloosterlaan in Kerkelanden.
Bruggen, tunnels, muren en hekwerken
We hebben diverse onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan onder meer:
- Alexiatunnel
- Amaliatunnel
- Vreelandseweg (scherm)
- Diependaalse tunnel
- 1e Kanaalbrug
- Maartensdijktunnel
- Beatrixtunnel
Deze reguliere werkzaamheden hadden met name te maken met lekkages. De investeringen zijn gedaan voor een tweetal bruggen in De Meent.
VRI’s (verkeerregelinstallatie)
In 2024 is de installatie aan de Bosdrift vervangen.
Bebording
Sinds 2024 is er voor dit kapitaalgoed investeringskrediet beschikbaar. Er is een start gemaakt voor de inzet daarvan aan de hand van een inspectie op de doorgaande wegen op CROW-beeldkwaliteit. Na analyse van de gegevens hebben we een maatregelenpakket opgesteld. De uitvoering hiervan zal in 2025 plaatsvinden.
Bedragen x € 1.000 | ||||
Progr | Wegen | Jaarstukken 2023 | Begroting | Jaarstukken 2024 |
1 | Onderhoudslasten | 5.213 | 5.791 | 5.953 |
1 | Investeringen wegen | 3.991 | 5.588 | 3.815 |
1 | Investeringen infrastructurele maatregelen | 158 | 713 | 125 |
1 | Investeringen verlichting | 659 | 373 | 325 |
1 | Investeringen bebording en bewegwijzering | 0 | 159 | 21 |
1 | Investeringen bruggen | 54 | 169 | 547 |
1 | Investeringen verkeersregelinstallaties | 0 | 810 | 32 |
Totaal | 10.075 | 13.603 | 10.818 |
Relevante beleidsnota's
- Hilversum Buiten handboek Beheer (2009)
- Visie Openbare ruimte, (2024)
- Beheerplan Wegen (2023)
- Beheerplan Civiele kunstwerken (2023)
- Beheerplan bebording en bewegwijzering Hilversum (2023)
- Beheerplan Openbare verlichting (2023)
- Mobiliteitsvisie (2021) en uitvoeringsagenda mobiliteit (2023)