Beschouwingen

Financiële beschouwingen

Inleiding

De houdbaarheid van de gemeentefinanciën wordt langs twee wegen beoordeeld; de wettelijke financiële kengetallen en de houdbaarheidstest gemeentefinanciën. Beide beoordelingen geven een beeld hoe de gemeente er financieel voorstaat. Beide beoordelingen zijn een momentopname, kijken alleen terug in de tijd en geven geen doorkijk naar de toekomstige situatie.

De voorgeschreven kengetallen zijn: schuldquote, solvabiliteit, grondexploitatie en onbenutte belastingcapaciteit. Een kengetal of beter gezegd, de ontwikkeling van een kengetal is een weerspiegeling van het gevoerde financiële beleid. De kengetallen samen geven inzicht in de financiële weerbaar- en wendbaarheid.

Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) heeft bewust geen vaste normen vastgesteld voor financiële kengetallen. In plaats daarvan ligt de nadruk op een heldere uitleg en interpretatie van deze kengetallen. Dit is om twee belangrijke redenen:
•   Elke gemeente is uniek: De financiële situatie verschilt sterk per gemeente. Een vaste norm zou geen recht doen aan deze lokale verschillen.
•   Kengetallen zijn hulpmiddelen, geen doelen: Het doel is dat de gemeente zelf nadenkt over wat financieel gezond is in de eigen situatie, en daarop stuurt.

De gemeenteraad kan wel zelf streefwaarden of normen vaststellen. Deze zelfgekozen normen helpen raadsleden om de financiële gezondheid van de gemeente te beoordelen, bijvoorbeeld bij het bekijken van de begroting, de jaarrekening of voorstellen met financiële gevolgen.

Naast de kengetallen worden ook de uitkomsten van de houdbaarheidstest gemeentefinanciën van de VNG opgenomen in de jaarstukken. Deze houdbaarheidstest is in de eerste plaats een stresstest die gebaseerd is op kasstromen. De test bepaalt met behulp van aanvullende kengetallen de financiële conditie van de gemeente. Uiteindelijk wordt dit uitgedrukt in het financiële kengetal dat de “houdbaarheidsquote” wordt genoemd.

De financiële positie die uit de kengetallen en de houdbaarheidstest blijkt is geen doel op zich, maar moet altijd worden bekeken in samenhang met de totale maatschappelijke opgave van de stad. Het te bereiken maatschappelijke rendement en de bijdrage aan de inhoudelijke beleidsdoelstellingen zijn hierbij van evident belang. De financiële positie is ondersteunend aan het afwegingsproces en moet het bestuur helpen verantwoorde keuzes te kunnen maken voor de (middel)lange termijn.

Houdbare gemeentefinanciën

Kengetallen

Volgens de Nota van Toelichting bij het wijzigingsbesluit is het aan het College van BenW om een beoordeling te geven over de onderlinge verhouding tussen de kengetallen in relatie tot de financiële positie. Het verloop van de financiële kengetallen (de kengetallen zijn overigens gekoppeld aan begrotingsparagrafen waar ze meer inhoudelijk zijn beschreven) is als volgt:

Ref.

Kengetal

Jaarstukken
2023

Begroting
2024

Jaarrekening 2024

Begroting
2025

1.

Netto schuldquote

54%

64%

59%

64%

2.

Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen

48%

59%

52%

58%

3.

Solvabiliteitsratio

24%

24%

25%

23%

4.

Grondexploitatie

0%

0%

0%

2%

5.

Structurele exploitatieruimte

5,3%

2,5%

3,6%

0,5%

6.

Belastingcapaciteit

100%

97%

98%

97%

Zie paragraaf 3.2.6 Financiële Kengetallen voor de beoordeling van de categorieën van deze kengetallen.

In combinatie met het weerstandsvermogen, dat als uitstekend wordt beoordeeld, laat dit zien dat de gemeente Hilversum een degelijke financiële positie heeft. De gemeente Hilversum wil haar financiële positie op orde hebben. Hiertoe stelt het college als randvoorwaarden een sluitende begroting, gedegen risicomanagement en een robuuste algemene reserve, waarbij de lasten voor de burger beperkt stijgen.

Op basis van de in deze jaarstukken opgenomen cijfers beoordeelt het college de “onderlinge verhouding van de kengetallen in relatie tot de financiële positie” als goed.

Houdbaarheidstest

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een houdbaarheidstest voor gemeenten ontwikkeld waarmee de financiële conditie van de gemeente Hilversum wordt bepaald aan de hand van tien financiële kengetallen. Deze kengetallen zijn daarbij gerangschikt naar de thema’s vermogenspositie, exploitatie, voorzieningenniveau en weerbaarheid.

Vermogenspositie

  1. Netto schuldquote (Druk van de schuldverplichtingen op de exploitatie)
  2. Effectieve netto schuldquote (Hoogte van de effectieve schuld)
  3. Solvabiliteitsratio (Schuldbelasting van het bezit)

Exploitatie

  1. Exploitatieresultaat voor mutaties reserves (Mate waarin de uitkomst van de exploitatierekening positief is)
  2. Onbenutte belastingcapaciteit (Ruimte voor verhoging van de eigen belastinginkomsten)
  3. Afhankelijkheidsratio (Gevoeligheid voor bezuinigingen op Rijksoverdrachten) Voorzieningenniveau
  4. Netto investeringsquote (Hoogte van de investeringsuitgaven)
  5. Netto lasten per inwoner (Hoogte van de netto lopende uitgaven op de exploitatie) Weerbaarheid
  6. Houdbaarheidsquote (Benodigde structurele ombuigingen bij een slechtweer-scenario)
  7. Kasgeldratio (Gevoeligheid op de korte termijn voor renteverhogingen)

Net zoals bij de wettelijk voorgeschreven kengetallen maakt het model van de VNG gebruik van signaalwaarden. Het overschrijden van een signaalwaarde kan duiden op financiële stress op dat betreffende aandachtsgebied. Ook voor beoordeling van de kengetallen zoals genoemd door de VNG geldt dat, een integrale analyse van de ontwikkeling van de financiële positie, waarbij alle relevante elementen in onderlinge samenhang betrokken zijn, zal leiden tot beter inzicht in de financiële positie. De kengetallen zoals opgenomen in een jaarrekening zijn altijd een momentopname en hebben geen voorspellende waarde.

In deze jaarrekening wordt dan ook slechts teruggekeken naar de uitkomsten voor de jaren 2023 en 2024. De uitkomsten van de VNG kengetallen zijn daarbij als volgt weer te geven.

Financiële conditie index eindbalans & exploitatie

Jaarstukken 2023

Jaarstukken 2024

Drempelwaarde 1
2024

Drempelwaarde 2
2024

Vermogenspositie

Netto schuldquote ultimo

54,4%

58,9%

> 100%

> 130%

Effectieve Netto schuldquote ultimo

55,0%

59,5%

> 90%

> 120%

Solvabiliteitsratio ultimo

24,2%

24,8%

< 20%

< 0%

Exploitatie

Exploitatieresultaat

1,2%

1,3%

n.v.t.

< 0%

Aantal negatieve resultaten laatste 3 jaren

1

0

= 2

= 3

Onbenutte belastingcapaciteit

4,8%

3,9%

n.v.t.

< 0%

Afhankelijkheidsratio

76,4%

77,6%

> 72,5%

n.v.t.

Voorzieningenniveau

Netto investeringsquote jaar (t-4) - (jaar t)

-0,3%

2,6%

< 1% of >4%

< 0% of >5%

Netto lasten per inwoner

2.198

2.298

n.v.t.

< 2.530 of > 3.120

Weerbaarheid

Houdbaarheidsquote

25,1%

25,7%

> 20%

> 25%

Kasgeldratio ultimo

-8,0%

5,1%

> 8,5%

n.v.t.

Financiële conditie index

7,5

7,5

Wanneer een score groen is, blijft de score onder de drempelwaarde. Een oranje score betekent een overschrijding van drempelwaarde 1. Een rode score betekent een overschrijding van drempelwaarde 2. Opgemerkt wordt dat de scores zijn gebaseerd op realisatiecijfers van 2024.

Toelichting;

  • Exploitatieresultaat : Een negatief exploitatieresultaat (voor mutaties reserves) betekent dat de reservepositie aangesproken wordt. Een eenmalig negatief exploitatieresultaat behoeft geen probleem te zijn. Bij structurele negatieve exploitatieresultaten zal de reservepositie krimpen en het bezit steeds verder gefinancierd zijn met vreemd vermogen (schulden). De jaren 2022, 2023 en 2024 laten een voordelig exploitatieresultaat zien. Er is nu dus geen sprake meer van een structureel negatief karakter van het exploitatieresultaat.
  • Afhankelijkheidsratio : Dit kengetal geeft weer hoe afhankelijk we zijn van de overdrachten van het Rijk en tevens de gevoeligheid voor kortingen op deze overdrachten van het Rijk. Het verhogen van de eigen inkomsten kan de afhankelijkheid van het Rijk verkleinen.
  • Netto Investeringsquote : Dit kengetal geeft weer of er voldoende investeringen gedaan worden voor het behoud van een aanvaardbaar voorzieningen niveau. Normaal gesproken zullen de uitgaven voor investeringen hoger zijn dan de afschrijvingen. Hoger omdat vanwege inflatie de investeringen duurder worden, maar ook omdat door economische groei en inwonersgroei er jaarlijks meer publieke investeringen nodig zullen zijn (bijvoorbeeld scholen en wegen). Bij te lage investeringen zullen er op termijn inhaalinvesteringen nodig zijn om de leefbaarheid van de stad op orde te houden. Een gemeente kan ook te veel investeren. Dit zal zorgen voor hogere schulden en hogere afschrijvingslasten. Hogere afschrijvingslasten leggen een groter deel van de exploitatieruimte voor een langere periode vast waardoor de ruimte voor eventuele benodigde ombuigingen op de lopende exploitatie kleiner wordt.
  • Netto lasten per inwoner : Dit kengetal geeft de mate van flexibiliteit aan voor het realiseren van ombuigingen. Lage netto lasten per inwoner kunnen een indicatie zijn dat het niveau van de noodzakelijke publieke voorzieningen onder druk staat. Hoge netto lasten per inwoner kunnen een signaal zijn dat een gemeente op grote voet leeft. Voor het bepalen of er sprake is van afwijkende netto lasten is wordt Hilversum vergeleken met andere gemeenten met een matige sociale structuur en een sterke centrumfunctie. De netto lopende uitgaven worden gedefinieerd als: lasten voor mutaties reserves -/- rentelasten -/- afschrijvingen -/- lasten grondexploitaties -/- inkomsten uit heffingen en belastingen -/- inkomsten van specifieke uitkeringen -/- inkomsten van decentralisatie uitkeringen. De netto lopende uitgaven gedeeld door het aantal inwoners is het kengetal netto lasten per inwoner.
  • Houdbaarheidsquote: Dit kengetal geeft een indicatie van de ombuigingsinspanning die een gemeente bij het slecht weer scenario moet leveren om de gemeentelijke financiële positie op orde te houden. Bij het slecht weer scenario wordt onder andere rekening gehouden met een terugval van de inkomsten vanuit het rijk met 20%, terugvallende overige inkomsten met 11% en stijgende rentetarieven. Afboekingen op uitstaande leningen etc. zal zich hoogstwaarschijnlijk niet voordoen. Het kengetal is daarmee een maat voor de weerbaarheid van de gemeente.

Kanttekening bij dit kengetal is dat het wordt uitgedrukt in een percentage van de lasten en baten waarop ombuigingen kunnen worden gerealiseerd. Het gaat hierbij om de onbenutte belastingcapaciteit plus de netto lopende uitgaven.

  • Kasgeldratio : Dit kengetal geeft de mate van risico weer van sterk stijgende rentelasten door herfinanciering van kortlopende schulden door langlopende schulden bij een stijgende marktrente. De signaalwaarde is gelijk aan de berekening van de kasgeldlimiet, 8,5% van het begrotingstotaal. Ons financieel beleid is erop gericht blijvend te voldoen aan de eisen van de wettelijke kasgeldlimiet waarbij een overschrijding van de kasgeldlimiet voor een periode van maximaal twee kwartalen is toegestaan.

Financiële stresstest gemeenten BDO Accountants & Adviseurs

BDO heeft over 2023 alle Nederlandse gemeenten langs de financiële meetlat gelegd om de financiële positie van de Nederlandse gemeenten te analyseren en tot een ranking per gemeente te komen. Hierbij zijn de cijfers gebruikt uit de gepubliceerde jaarrekeningen over 2023 en de meerjarenbegrotingen 2024-2028. Het gemiddelde rapportcijfer van alle gemeenten samen daalde van 7,4 naar 6,8.

BDO heeft de financiën van gemeenten met elkaar vergeleken op basis van de wettelijke financiële kengetallen. Zodoende is BDO gekomen tot een ranking (Financiële Stresstest Gemeenten van BDO), verdeeld naar omvang van gemeenten. In de benchmark wordt Hilversum vergeleken met andere gemeenten met 50.000-100.000 inwoners. In totaal vallen 63 gemeenten in deze categorie. Het gemiddelde rapportcijfer van deze groep gemeenten samen is 6,5. Dat is iets lager dan het landelijk gemiddelde van 6,8.

De gemeente Hilversum komt op een 10e plaats (2023; 13e plaats) met het rapportcijfer 9 (2023; rapportcijfer 9).

Conclusie

Op basis van het VNG model is de financiële score gelijk gebleven aan de score van 2023, 7,5.:

  • De score m.b.t. de netto investeringsquote is verbeterd van -0,3% naar 2,6% hetgeen als voldoende wordt beoordeeld. Door de verbetering op dit onderdeel stijgt onze cijfer met 1 punt.
  • De score m.b.t. de netto lasten per inwoner is verslechterd. De netto lasten per inwoner blijven onder de drempelwaarde van € 2.530 per inwoner. Lage netto lasten per inwoner ten opzichte van vergelijkbare gemeenten zijn een indicatie dat het niveau aan noodzakelijke publieke voorzieningen mogelijk onder druk staat.

Het model van de VNG kan een aanvulling zijn op de verplicht voorgeschreven kengetallen van het BBV. Ook hier geldt dat de beoordeling een momentopname is, die terugkijkt in de tijd en geen doorkijk geeft naar de toekomstige situatie.

Om de toekomstige financiële gezondheid van Hilversum te monitoren kunnen de verplichte kengetallen van het BBV en de aanvullende kengetallen van het VNG model, een signaalfunctie vervullen.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 12:06:33 met de export van 05/28/2025 12:00:07