Beschouwingen

Financiële beschouwingen

Bij de jaarrekening vergelijken we het werkelijke resultaat met het door de raad vastgestelde begrote resultaat. Het rekeningresultaat werd bij de primaire Begroting 2024 op neutraal begroot. Door de tussentijdse besluitvorming door de Raad wordt dit oorspronkelijk begrote resultaat altijd bijgesteld.

Het daadwerkelijke begrote jaarrekeningresultaat per 31 december 2024 is door de Raad bijgesteld naar € 5,9 nadelig. Het werkelijke (gerealiseerde) resultaat is afgerond € 4,3 miljoen voordelig en daarmee afgerond € 10,2 miljoen voordeliger dan begroot.

                                                                                                                                                                        Bedragen x € 1.000

Verloop begroting en resultaat

Raad

Lasten

Baten

Saldo

Saldo oorspronkelijke begroting 2024

8-nov-23

364.135

-364.135

0

Raadsbesluiten 2024 met begrotingswijzigingen

Budgetoverhevelingen 2023

5.614

-5.614

0

Voorjaarsnota 2024

12-jun-24

20.385

-11.471

8.914

Eindejaarsrapportage 2024

11-dec-24

8.448

-11.430

-2.982

Begrotingssaldo op 31 december 2024

398.582

-392.650

5.932

Werkelijke lasten en baten (gerealiseerd totaalsaldo baten en lasten)

380.077

-384.996

-4.919

Stortingen in / onttrekkingen uit de reserves (mutaties reserves)

7.436

-6.779

657

Werkelijk gerealiseerd resultaat 2024 (afgerond)

387.513

-391.775

-4.262

Verschil begroting 2024 & werkelijk gerealiseerd resultaat 2024

-11.069

875

-10.194

                                                                                                                                             (- = voordeel, zonder teken = nadeel)

Om een goed beeld te krijgen van de oorzaak van de afwijkingen is in onderstaande tabel weergegeven binnen welke programma’s verschillen optreden en hoe groot die zijn. Vervolgens worden de grootste afwijkingen (groter dan € 250.000) toegelicht. Voor een uitgebreidere analyse per programma verwijzen wij u naar hoofdstuk 4.2 van de jaarstukken en de financiële analyses op de programmaverantwoording.

Bedragen x € 1.000

Financiële afwijkingen per programma groter dan € 250.000

Bedrag

Totaal

Programma 1 - Wonen en leven

-8.628

Invoering nieuwe omgevingswet

-372

Project Sportpark (Arenapark)

-358

Loon- en afdelingskosten (paragraaf bedrijfsvoering)

-478

Vergunningverlening

-860

Cultuur

-300

Hogere inkomsten parkeren

-1.223

Circusterrein en het MOB-complex

-810

Reserve mutaties

-2.689

Overige verschillen per saldo kleiner dan € 250.000

-1.538

Programma 2 - Zorg

-3.486

Opvang ontheemde Oekraïne

-435

Wmo woonzorg

-847

Wmo voorzieningen

-312

Jeugd

-512

Loon- en afdelingskosten (paragraaf bedrijfsvoering)

690

Overige verschillen per saldo kleiner dan € 250.000

-2.070

Programma 3 - Werken

-636

Reserve mutaties

146

Overige verschillen per saldo kleiner dan € 250.000

-782

Programma 4 - Bestuur

975

Lagere rente berekenen pensioenen

673

Samenwerking

261

Veiligheidsregio

-770

Loon- en afdelingskosten (paragraaf bedrijfsvoering)

1.470

Overige verschillen per saldo kleiner dan € 250.000

-659

Programma 5 - Financiën

1.581

Verkoop opbrengsten gronden

409

Verkoop opbrengsten panden

2.718

Loon- en afdelingskosten (paragraaf bedrijfsvoering)

-400

Algemene uitkering

-327

Overige verschillen per saldo kleiner dan € 250.000

-819

Totaal afwijkingen ten opzichte van begroot resultaat Eindejaarsrapportage

-10.194

(- = voordeel, zonder teken = nadeel)

Toelichting afwijkingen

Programma 1 - Wonen en leven

  • Omgevingswet: Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Het Rijk verstrekt tot en met 2025 extra middelen aan gemeenten ter compensatie van de extra kosten die samenhangen met de invoering van de Omgevingswet en de verdere uitwerking van de Omgevingsvisie. De activiteiten in de transitiefase lopen de komende jaren door. Daarom wordt voorgesteld om de, door het Rijk, beschikbaar gestelde middelen van € 372.000 over te hevelen naar 2025.
  • Project Sportpark (Arenapark): In 2024 zijn voorbereidingen getroffen en de haalbaarheid van deelprojecten verkend. Het tussenresultaat is gedeeld via collegebrief nr. 1660629 (januari 2025). Er is gewerkt aan kaderstellende documenten, onderzoeken en afspraken met eigenaren en ontwikkelaars. Van het budget resteert € 266.000, een gangbaar resultaat bij grote gebiedsontwikkelingen. In december 2024 is een overeenkomst bereikt met de provincie voor cofinanciering via de Uitvoeringsregeling Versnelling Woningbouw, met een bijdrage van € 98.000 voor het Arenapark. Daarnaast ontving Hilversum € 22.000 van een initiatiefnemer op basis van een intentieovereenkomst. Hierdoor wordt de begrote onttrekking uit de reserve Stedelijke ontwikkeling met € 386.000 verlaagd, waardoor het exploitatieresultaat sluitend is. Diverse werkzaamheden gaan door in 2025 en worden bij de Voorjaarsnota 2025 toegelicht.
  • Loon- en afdelingskosten zie paragraaf Bedrijfsvoering 3.5.11 Effectenindicatoren.
  • Vergunningverlening: in 2024 zijn meer vergunningen verleent dan begroot. Dit heeft geleid tot extra inkomsten, maar ook tot aanvullende kosten (€ 190.000 nadeel). In 2024 zijn er meer vergunningen verleend voor Wonen & Bouwen dan verwacht, voornamelijk door het Flexwoningen project dat heeft geleid tot hogere legesinkomsten dan begroot (€ 1.050.000 voordeel).
  • Cultuur incidentele baten: Aan het filmtheater is een borgstelling verleend voor de uitbreiding. Ter voorkoming van staatssteun wordt het filmtheater gehouden een premie te betalen aan de gemeente. In 2024 is dit € 65.000. Daarnaast is door de provincie nog een subsidie van € 235.000 toegezegd voor de Coronaherstelagenda.
  • Parkeren: In 2024 zijn meer parkeervergunningen verstrekt door uitbreiding van het vergunningsgebied. De inkomsten als gevolg van straat parkeren zijn in 2024 toegenomen ten opzichte van de gewijzigde begroting. De meer inkomsten is een direct effect van de uitbreiding van het betaald parkeren gebied. De inkomsten zijn toegenomen, dit betreft met name de parkeerinkomsten in de parkeergarage Gooiland. Voorgesteld wordt de aanvullende inkomsten te storten in het mobiliteitsfonds (resultaatbestemming € 1.100.000).
  • Circusterrein en het MOB-complex: Voor de sanering van het Circusterrein en het MOB-complex is in totaal € 1.990.000 geraamd, verdeeld over 2024 en 2025. Zoals in de eindejaarsrapportage 2024 is vermeld, is de sanering van het Circusterrein (geraamd op € 290.000 in 2024) niet nodig is. De sanering van het MOB-complex moet echter wél worden uitgevoerd, waarbij de kosten naar verwachting hoger zullen uitvallen dan het oorspronkelijk beschikbare budget van € 1.700.000. Van de in 2024 gereserveerde middelen voor het MOB-Complex (€ 700.000) is een bedrag van € 520.000 nog niet besteed. In lijn met RIB 2025-20 stellen we u voor het resterende saneringsbudget van € 810.000 volledig over te hevelen naar 2025, zodat het budget voor de sanering MOB-terrein in 2025 € 1.800.000 miljoen bedraagt. Bij tijdige uitvoering draagt het Rijk € 260.000 bij aan de sanering van het MOB-terrein.

Programma 2 - Zorg

  • Opvang ontheemden Oekraïne: De lasten voor de opvang van de Oekraïne vallen €435.000 lager uit. De lagere lasten zijn met name te verklaren door lagere energielasten (€150.000) en het niet hoeven inzetten van de begrote post onvoorzien (€222.000). Hiertegenover staan lagere baten van €47.000, welke met name wordt verklaard door een correctie van het aantal te vergoeden opvangplekken. Dit resulteert in een voordelig saldo van €388.000. De raad zal bij de resultaatbestemming worden voorgesteld dit saldo toe te voegen aan de reserve opvang Oekraïners.
  • Wmo woonzorg: Het voordeel wordt met name verklaard door lagere zorglasten. De lasten voor begeleiding (€672.000) en huishoudelijke hulp (€175.000) en vallen lager uit dan begroot. De totale zorglasten voor WMO over 2024 komen uit op €13,6 miljoen, terwijl dat in 2023 €14,2 miljoen betrof. De daling van de zorglasten komt met name voort uit de beweging naar algemene voorzieningen. In lijn met RIB 2025-20 stellen we u derhalve separaat voor een deel van het voordeel op de zorg (€ 700.000) over te hevelen en in te zetten voor de dienstverlening conform visie Wij zijn Hilversum.
  • Wmo voorzieningen: Naast het voordeel op de zorg is eveneens een voordeel op de voorziening maatwerkvoorzieningen (rolstoelen, scootmobielen, woningaanpassingen, en trapliften) van €312.000. De uitgaven maatwerkvoorzieningen komen in 2024 uit op €2,0 miljoen en liggen daarmee in lijn met voorgaande jaren (2023: €2,3 miljoen , 2022: € 2,0 miljoen en 2021: €2,1 miljoen).
  • Jeugd: De stijging van de lasten jeugd zet zich verder voort. De zorgkosten liggen in 2024 met €29,6 miljoen, €2,2 miljoen hoger dan in 2023 (2023: €27,4 miljoen, 2022: 23,8 miljoen). Het saldo tussen gewijzigde begroting en realisatie is een voordeel van €512.000 (1,5% ten opzichte van begroting). Dit voordeel wordt grotendeels veroorzaakt door vrijval van onderhanden werk en een extra bijdrage vanuit de algemene uitkering. De stijging van de lasten is een landelijk beeld en wordt veroorzaakt door stijgende vraag en stijgende prijzen. Landelijk worden diverse gesprekken gevoerd met het Rijk voor compensatie voor de gemeenten.
  • Loon- en afdelingskosten zie paragraaf Bedrijfsvoering 3.5.11 Effectenindicatoren.

Programma 3 - Werken

  • Er zijn geen individuele verschillen groter dan € 250.000.

Programma 4 - Bestuur

  • Lasten (voormalig) wethouders: De rekenrente is gedaald, waardoor er meer vermogen nodig is om pensioenen uit te betalen. Daarnaast zijn de pensioenen geïndexeerd en hebben sommige personen meer pensioen opgebouwd, wat resulteert in een hoge storting in de Voorziening Wethouders. De aanvullende lasten bedragen afgerond € 673.000.
  • Samenwerkingsverbanden: Het in de begroting 2024 beschikbaar gestelde budget met betrekking tot de samenwerkingsverbanden zoals de VNG, G40 en ROM Utrecht, is niet toereikend. Het tekort bedroeg in 2024 afgerond € 261.000.
  • Loon- en afdelingskosten zie paragraaf Bedrijfsvoering 3.5.11 Effectenindicatoren.
  • Veilgheidsregio: De eindafrekening van de Veiligheidsregio valt voordelig uit met een bedrag van € 770.000 (minder lasten).

Programma 5 - Financiën

  • Verkoopopbrengst gronden is lager dan begroot, met een nadeel van € 409.000. Er is wel een besluit genomen over de verkoop van gronden aan het Marktplein en de Orchideestraat, maar de leveringen worden in 2025 verwacht, nadat de noodzakelijke vergunningen zijn verleend
  • Verkoopopbrengst panden is lager dan begroot, met een nadeel van € 2.718.000. Er zijn in totaal zeven objecten en twee standplaatsen voor woonwagens verkocht, in plaats van de verwachte veertien objecten. Besluitvorming over de verkoop van twee objecten is nog niet afgerond, en het college heeft besloten om de verkoop van panden met een maatschappelijke bestemming tijdelijk aan te houden.
  • Loon- en afdelingskosten zie paragraaf Bedrijfsvoering 3.5.11 Effectenindicatoren.
  • Algemene uitkering: Voordeel € 209.000 (correcties 2022 & 2023) hierover bent u geïnformeerd in RIB 2025-07, in werkelijkheid is de decembercirculaire 2024 totaal € 327.000 voordeliger uitgevallen, extra voordeel € 118.000 als gevolg van een correctie op de gehanteerde maatstaven.
Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 12:06:33 met de export van 05/28/2025 12:00:07