4.1 Effectief en efficiënt bestuurde stad

Bestuur

Bestuur

Als gemeente Hilversum werken we samen met andere organisaties in de stad om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. We passen ons flexibel aan de veranderende omstandigheden aan. We communiceren laagdrempelig met de inwoners van Hilversum en we zorgen ervoor dat iedereen mee kan denken over de plannen van de gemeente. We houden bestaande samenwerkingsverbanden regelmatig tegen het licht en zorgen voor democratische verantwoording. We handelen volgens de integriteitscodes voor volksvertegenwoordigers en burgemeester en wethouders. We spannen ons in voor een open bestuurscultuur, waar iedereen mee kan praten over de plannen van de gemeente.

Onderstaand volgt een toelichting op de voortgang van de specifieke activiteiten die we in 2024 hebben uitgevoerd. Deze activiteiten zijn ook opgenomen in de programmabegroting voor 2024. We willen benadrukken dat we niet specifiek rapporteren over de reguliere activiteiten die we uiteraard ook hebben uitgevoerd in 2024, tenzij deze niet conform begroting zijn uitgevoerd.

Voortgang speerpunten begroting 2024

Implementeren van de Wet Open Overheid (WOO) en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv)

Invulling geven aan de open bestuurscultuur die van nature investeert in draagvlak, ruimte biedt voor dialoog en bouwt aan vertrouwen.

Onderzoeken wat de mogelijke impact kan zijn (op bestuurlijk, financieel en organisatorisch vlak) van een fusie tussen de gemeente Wijdemeren en een andere gemeente, zowel voor Hilversum als voor de bredere regio.

Toelichting

De speerpunten zoals opgenomen in de begroting 2024 zijn allen uitgevoerd in 2024 dan wel liggen op koers in 2024.

De Wet Open Overheid (Woo) vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en heeft als beoogd effect om de overheid transparanter en toegankelijker te maken door overheidsinformatie beter vindbaar en uitwisselbaar te maken. De Woo heeft een passief en actief gedeelte. De passieve openbaarmakingsplicht, die sinds 1 mei 2022 geldt, geeft inwoners het recht om informatie op te vragen bij de gemeente. De actieve openbaarmakingsplicht gaat verder; de gemeente stelt bepaalde informatie uit zichzelf beschikbaar, zonder dat iemand erom hoeft te vragen. De verplichting om informatie actief openbaar te maken gaat gefaseerd (in delen) in werking. Sinds 1 november 2024 geldt de verplichting voor de eerste fase. De data waarop de verplichting voor de volgende delen ingaat zijn nog niet bekend en volgen na Koninklijk Besluit. Om als Hilversum ook te voldoen aan de lange termijn verplichtingen van de Woo is het noodzakelijk om de geïnventariseerde processen stap voor stap Woo-proof te maken. Hilversum heeft een eigen publicatieplatform gelanceerd als sub-website van Hilversum.nl (woo.hilversum.nl). De Woo-index (voorheen PLOOI) in het Register van Overheidsorganisaties (ROO) verwijst naar het publicatieplatform van de gemeente(https://organisaties.overheid.nl/woo/28797/Gemeente_Hilversum ). De Woo is een wet in ontwikkeling. De gemeente volgt de landelijke ontwikkelingen over openbaar te maken informatie en de aansluiting op publicatieplatforms en stemt de projectplanning hierop af.

Financiële analyse Bestuur

Bedragen x € 1.000

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

4.422

-3

4.419

Realisatie

5.394

-6

5.388

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

973

-3

969

Het saldo van € 969.000 is te verklaren door hogere lasten (€ 973.000) en hogere baten (€ 3.000). De hogere lasten zijn toe te schrijven aan een toevoeging aan de pensioenvoorziening (voormalig) wethouders en aanvullende kosten voor de samenwerkingsverbanden.

  • Lasten (voormalig) wethouders

De rekenrente is gedaald, waardoor er meer vermogen nodig is om pensioenen uit te betalen. Daarnaast zijn de pensioenen geïndexeerd en hebben sommige personen meer pensioen opgebouwd, wat resulteert in een hoge storting in de Voorziening Wethouders. De aanvullende lasten bedragen afgerond € 673.000.

  • Samenwerkingsverbanden

Het in de begroting 2024 beschikbaar gestelde budget met betrekking tot de samenwerkingsverbanden zoals de VNG, G40 en ROM Utrecht, is niet toereikend. Het tekort bedroeg in 2024 afgerond € 261.000.

Lasten, baten en saldo

5.394

10,6%

6

1,1%

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 12:06:33 met de export van 05/28/2025 12:00:07