1.3 Bereikbare stad

Parkeren

Parkeren

We streven naar een goede verhouding tussen de parkeervraag en het parkeeraanbod en een effectief gebruik van parkeervoorzieningen ter bevordering van de bereikbaarheid en leefbaarheid van het centrum, werklocaties en buurten. Hiertoe wordt actief gestuurd op parkeerdruk middels parkeerregulering.

Onderstaand volgt een toelichting op de voortgang van de specifieke activiteiten die we in 2024 hebben uitgevoerd. Deze activiteiten zijn ook opgenomen in de programmabegroting voor 2024. We willen benadrukken dat we niet specifiek rapporteren over de reguliere activiteiten die we uiteraard ook hebben uitgevoerd in 2024, tenzij deze niet conform begroting zijn uitgevoerd.

Voortgang speerpunten begroting 2024

Alle bestaande ticketautomaten worden vervangen of omgebouwd naar ticketautomaten met kenteken-parkeren.

Bezoekers hoeven geen parkeerticket meer achter de voorruit te leggen, maar voeren hun kenteken in bij de ticketautomaat. Door de digitale handhaving kan gecontroleerd worden of ze een geldig parkeerrecht hebben.

De POM meters (betaalmetertjes voor 1 parkeerplaats) worden geleidelijk uitgefaseerd volgens het parkeerbeleid.

Parkeerplaatsen waar deze meters momenteel nog staan, kunnen gebruik maken van parkeerapps of ticketautomaten in de omgeving als alternatieve betaalmethoden.

Het aantal dynamische borden van het Parkeer Route Informatie Systeem (PRIS) wordt verminderd met als doel het straatbeeld minder vervuild te maken.

Het PRIS is bedoeld om de bezoeker van het centrum snel te verwijzen naar een vrije parkeerplaats in een van de parkeergarages. Een PRIS wordt voornamelijk gebruikt door onbekende bezoekers van het centrum. De verwijzing naar de parkeergarages wordt daarom niet langer vanaf de snelweg aangegeven, maar vanaf de binnenring.

In 2024 wordt gestart met de uitbreiding van het aantal ticketautomaten in Hilversum.

Daarnaast is het zoeken naar muntgeld om de ticketautomaat te betalen verleden tijd. Wij gaan, in een tijd waarin contant betalen steeds minder populair is, over op cashless parkeerautomaten. Bezoekers kunnen bij de ticketautomaten hun parkeergeld betalen met bankpassen, maar ze kunnen ook betalen ook met parkeer-apps en middels digitale bezoekersregelingen als ze op bezoek gaan bij bewoners of bedrijven.

Uitvoering geven aan het nieuwe parkeerbeleid en parkeernormen waarbij het gereguleerde parkeergebied wordt uitgebreid tot aan de buitenring van Hilversum.

Toelichting

De speerpunten zoals opgenomen in de begroting 2024 zijn allen uitgevoerd in 2024 dan wel liggen op koers in 2024.

Financiële analyse Parkeren

Bedragen x € 1.000

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

5.311

-8.156

-2.845

Realisatie

5.557

-9.585

-4.029

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

246

-1.429

-1.183

Het voordelig saldo van € 1.183.000 wordt voornamelijk veroorzaakt door de tariefsverhogingen en de invoering van de progressieve parkeertarieven per 1 januari 2024.

In de voorjaarsnota hebben we de inkomsten op de parkeervergunningen naar beneden bijgesteld (€375.000) vanwege de verlaging van het tarief van de digitale bezoekersregeling. In onze Raadsinformatie brief 2024-41 hebben wij medegedeeld dat het gebruik van de digitale bezoekersregeling lager is dan eerder gedacht, dus de verlaging van het tarief heeft ook een kleinere impact. Daarnaast zijn er in 2024 iets meer parkeervergunningen verstrekt dan verwacht. In totaal heeft dit geleid tot een voordeel in de baten ten opzichte van de gewijzigde begroting van € 411.000. Bij de parkeermeterplaatsen zijn de inkomsten uit straat parkeren in 2024 gestegen ten opzichte van de gewijzigde begroting. Deze meerinkomsten van € 812.000 worden voornamelijk veroorzaakt door de tariefsverhogingen en de invoering van de progressieve parkeertarieven per 1 januari 2024. Het voorstel is om deze aanvullende inkomsten te storten in het mobiliteitsfonds (resultaatbestemming). Ook de parkeergarages behaalden hogere inkomsten, met name uit de parkeergarage Gooiland, wat resulteert in een voordeel van € 224.000. Voorgesteld wordt de aanvullende inkomsten te storten in het mobiliteitsfonds (resultaatbestemming).

De personeels- en afdelingskosten zijn € 281.000 hoger dan begroot. Dit komt door de uitbreiding van het betaald parkeren en de inhuur van extra expertise.

Lasten, baten en saldo

5.557

22,8%

9.585

80,4%

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 12:06:33 met de export van 05/28/2025 12:00:07