Verkeer en vervoer
We willen de komende jaren concrete stappen zetten om de verkeersveiligheid en doorstroming van alle vormen van verkeer te verbeteren. In het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2040 van de Mobiliteitsvisie 2040 wordt hiervoor een groot aantal concrete acties en maatregelen benoemd. Onze inspanningen voor fietsers vanuit dit Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2040 bundelen we samen met onze inzet voor het vergroten van de fietsveiligheid en de realisatie van snelfietspaden in een Fietsplan Hilversum. Asociaal gedrag in het verkeer wordt aangepakt en deelmobiliteit wordt bevorderd én gereguleerd door hiervoor beleid vast te stellen. Naast de begroting worden jaarlijks plannen opgesteld met concrete maatregelen voor verkeer en vervoer. Deze plannen worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring, en de voortgang van de activiteiten wordt regelmatig gemonitord en verantwoord. |
---|
Onderstaand volgt een toelichting op de voortgang van de specifieke activiteiten die we in 2024 hebben uitgevoerd. Deze activiteiten zijn ook opgenomen in de programmabegroting voor 2024. We willen benadrukken dat we niet specifiek rapporteren over de reguliere activiteiten die we uiteraard ook hebben uitgevoerd in 2024, tenzij deze niet conform begroting zijn uitgevoerd.
Voortgang speerpunten begroting 2024
● | AOW-ers met een laag inkomen (<130%) kunnen gratis met de bus. | |
---|---|---|
● | Introductie van de nachttrein waardoor Hilversum nog aantrekkelijker wordt als openbaar vervoer stad. | |
● | Starten met het inhalen van het achterstallig onderhoud van wegen en stoepen. | |
● | Uitvoeren van het Uitvoeringsprogramma Mobiliteitsvisie 2040, dat verschillende maatregelen en initiatieven omvat zoals: | |
|
Toelichting
Het project voor Nixx met de bus heeft vertraging opgelopen vanwege onvoorziene omstandigheden. Het is gebleken dat dat we volgens de wet niet zomaar de (persoons)gegevens met elkaar mogen combineren om de doelgroep van dit project te benaderen. In het eerste kwartaal van 2025 is het project hernoemt naar ‘67+ gratis met de bus’ en sinds april in uitvoering. Als onderdeel van het uitvoeringsprogramma Mobiliteit is het onderzoek naar maatregelen ten behoeve van een autoluw centrum in uitvoering vertraagd. Vanwege gebrek aan personele capaciteit wordt het collegevoorstel in de tweede helft van 2025 verwacht. De onderzoeken naar de invoering van 30km/u op de centrumring zijn in uitvoering, het collegevoorstel omtrent de realisatie wordt in de tweede helft van 2024 verwacht. Ten behoeve van de doorstroming van de buitenring is er vanuit het Uitvoeringsprogramma onderzoek gedaan naar een afsluiting van de Sumatralaan-Zuid en bijbehorende verdieping van de onderdoorgang Lage Naarderweg. Het onderzoek is afgerond in 2024 en het collegevoorstel volgt in het tweede kwartaal van 2025. In samenwerking met de Provincie werken we aan een overzicht van alle netwerken van verkeer. Doel is om, net als voorgaande jaren, alle digitale informatie in navigatiesystemen te laten opnemen. Hiertoe werken we samen met de provincie en marktpartijen eind 2025 is de actualisatie afgerond. Het ambtelijk overleg met de provincie met betrekking tot het onderzoek aanpassen snelheden provinciale wegen naar 60 km/uur heeft voorlopig geen resultaat opgeleverd. De bestuurlijke overleggen vinden plaats in 2025. In het kader van het uitvoeringsprogramma Mobiliteit en de focus op langzaam vervoer in relatie tot het STOMP principe, is er onderzoek gedaan naar locaties waar de verkeersveiligheid, fietsvoorzieningen en optimalisatie van trottoirs prioriteit zou moeten krijgen. De realisatie van fysieke maatregelen worden in de tweede helft van 2025 verwacht. Het opstellen van een plan van aanpak fijnmazig vervoer is niet gestart in 2024, in 2025 start het opstellen van een plan van aanpak voor het realiseren van fijnmazig vervoer.
Financiële analyse Verkeer en vervoer
Bedragen x € 1.000 | |||
Lasten | Baten | Saldo | |
Begroting na wijziging | 18.800 | -1.738 | 17.062 |
Realisatie | 18.859 | -2.334 | 16.525 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | 59 | -597 | -538 |
Het voordelige saldo van € 538.000 wordt voornamelijk veroorzaakt door vertragingen en diverse kleinere niet begrote ontvangen baten.
Verschuivingen
Voor het project Bruisend Hart is er een voordeel van € 50.000. Dit komt doordat een deel van de budgetten voor de afronding van het ontwerp-Omgevingsplan en Beeldkwaliteitsplan is verschoven naar 2025. Het resterende budget wordt overgeheveld om de voortzetting van het project in 2025 mogelijk te maken.
Door de krapte op de arbeidsmarkt is de uitvoering van prioriteitswegen, verkeersinstallaties en de verbreding van parkeervakken op de Van Linschotenlaan, in lijn met het mobiliteitsuitvoeringsprogramma, vertraagd. Dit is voornamelijk het gevolg van het niet tijdig kunnen invullen van de benodigde projectcapaciteit. Inmiddels zijn de functies ingevuld, en wordt het voordeel van € 212.000 in de baten voor de verdere uitvoering van de prioriteitswegen overgeheveld naar 2025. Het financieel effect op de verkeersinstallaties is € 100.000 voordelig in de lasten. De kosten voor de verbreding van de parkeervakken op de Van Linschotenlaan (totaal € 100.000) worden gedekt uit de mobiliteitsreserve; de onttrekking wordt hierop aangepast.
Ontwikkelingen in de openbare ruimte
De kosten voor straatreiniging zijn met € 75.000 hoger door een toename van het aantal dumpingen in de openbare ruimte. De energiekosten openbare verlichting vallen lager uit dan begroot, door de invoering van LED-verlichting en fluctuaties in de energietarieven, met een besparing van € 102.000. De waterschapsbelasting valt € 150.000 hoger uit door een administratieve inhaalslag van het Waterschap over de belastingjaren 2021 en 2022. Bij verkeersmaatregelen en evenementen zijn hogere kosten ontstaan door noodzakelijke aanpassingen en eisen voor evenementen. Deze kosten worden deels gecompenseerd door extra baten, zoals doorbelaste evenementenkosten en elektrakosten voor de markt, wat resulteert in een netto-effect van € 50.000. De muren en hekwerken leiden tot een nadeel van € 50.000 door onvoorziene herstelwerkzaamheden, onder andere aan een muur aan de Ruitersweg en de constructie van de geluidswalwoningen aan de Charley Tooropstraat.
Tot slot zijn er lagere kosten voor gladheidbestrijding door een zachte winter, wat resulteert in een voordeel van € 131.000.
Er zijn minder kabels en leidingen werkzaamheden uitgevoerd dan verwacht, wat resulteert in een voordeel van € 133.000 in de baten.