1. Wonen en leven

1.3 Bereikbare stad

1.3 Bereikbare stad

De bereikbaarheid van Hilversum staat onder druk. Er is veel woon-werkverkeer, drukte door o.a. mensen die van buiten Hilversum in ons centrum komen winkelen en talloze bedrijven vervoeren goederen naar en door Hilversum. We merken dat de grens van wat onze ringwegen aankunnen nu al is bereikt. Tel daar de benodigde groei van Hilversum bij op en structurele overbelasting ligt op de loer. De verkeersveiligheid voor bijvoorbeeld fietsers en voetgangers kan hierdoor ook een probleem worden.

Prestatie-indicatoren

Nr.

Naam

Realisatie
2021

Realisatie
2022

Realisatie
2023

Realisatie
2024

Streef-
waarde
2024

Bron

Wettelijk

Aantal elektrische laadpunten en tankpunten voor biobrandstoffen/(groen)gas per 10.000 inwoners

57,0

73,0

92,0

0,0

75

Rijksdienst voor het Wegverkeer

Niet wettelijk

Aantal geregistreerde verkeersongevallen, per 1.000 inwoners

4,2

5,1

4,7

5,3

≤ voorgaand jaar

Water, Verkeer en Leefomgeving

Niet wettelijk

Aantal verkeersslachtoffers, per 1.000 inwoners

0,6

0,7

0,7

1,1

≤  voorgaand jaar

Water, Verkeer en Leefomgeving

Niet wettelijk

Percentage achterstallig onderhoud op wegen

19,0

20,0

22,0

0,0

19

Gemeente Hilversum

Niet wettelijk

Percentage inwoners dat tevreden is over infrastructuur voor fiets

78,0

74,0

75,0

75,0

≥80

Hilversum Monitor

Niet wettelijk

Percentage inwoners dat tevreden is over verplaatsing met auto

30,0

27,0

30,0

27,0

≥40

Hilversum Monitor

Niet wettelijk

Percentage inwoners dat wekelijks of vaker gebruik maakt van (elektrische) fiets

58,0

61,0

65,0

64,0

≥65

Hilversum Monitor

Niet wettelijk

Waardering van de bereikbaarheid van het centrum per auto

5,4

5,5

5,4

5,2

≥5,5

Hilversum Monitor

Niet wettelijk

Waardering van de bereikbaarheid van het centrum per fiets

8,4

8,4

8,3

8,3

≥8,5

Hilversum Monitor

Niet wettelijk

Toelichting indicatoren
De indicator aantal elektrische laadpunten en tankpunten voor biobrandstoffen/(groen)gas wordt niet meer verstrekt. In de Monitor Mobiliteit is een alternatieve indicator opgenomen. Dat is het aantal laadpunten voor een elektrische auto. Bron is de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Eind 2024 waren er 1.046 laadpunten (499 publiek, 536 semi-publiek en 11 snellaadpunten). Eind 2023 ging het om in totaal 858 laadpunten. Dat betekent een toename van 188 punten.
De realisatie percentage inwoners dat tevreden is over verplaatsing met auto is lager dan de streefwaarde, dat komt door de vele wegwerkzaamheden, waardoor wegen zijn afgesloten en omrijden nodig is. Ook het afsluiten van de Kleine Spoorbomen zorgt voor extra drukte op de buitenring, wat leidt tot vertraging en files. Hierdoor duurt autorijden in en rond Hilversum langer en is het minder prettig geworden.
De indicator percentage inwoners dat wekelijks of vaker gebruik maakt van (elektrische) fiets is vergelijkbaar met voorgaande jaren, hoewel de werkzaamheden in de binnenstad waarschijnlijk de oorzaak zijn van de lagere gebruik van de fiets. Ook de introductie van deelscooters kan hierbij een rol hebben gespeeld.
Percentage achterstallig onderhoud op wegen ligt op koers. Echter het percentage realisatie 2024 is niet beschikbaar in 2024 daar wij elk twee jaar het wegenareaal inspecteren. In 2025 is het eerstvolgend moment dat het realisatiecijfer beschikbaar zal zijn.
Percentage inwoners dat tevreden is over infrastructuur voor fiets, ligt lager dan de streefwaarden, echter de realisatie is al jaren stabiel. De afwijking komt mogelijk onder andere doordat er op dit moment veel bouwwerkzaamheden en wegwerkzaamheden zijn in Hilversum. Daardoor zijn er vaak omleidingen en afzettingen, wat het fietsen moeilijker en soms ook onveilig maakt. Vaak ontbreekt het aan goede routering voor de fietsers.

Lasten, baten en saldo

24.415

25,3%

11.920

23,7%

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 12:06:33 met de export van 05/28/2025 12:00:07