Innen lokale belastingen en heffingen
Voor meer details, inzake de lokale belastingen en heffingen zie paragraaf: 3.1 Lokale heffingen. |
---|
Onderstaand volgt een toelichting op de voortgang van de specifieke activiteiten die we in 2024 hebben uitgevoerd. Deze activiteiten zijn ook opgenomen in de programmabegroting voor 2024. We willen benadrukken dat we niet specifiek rapporteren over de reguliere activiteiten die we uiteraard ook hebben uitgevoerd in 2024, tenzij deze niet conform begroting zijn uitgevoerd.
Voortgang speerpunten begroting 2024
● | Implementeren van verbeteringen in zowel het proces als de technologie om de kwaliteit van het belastingproces te verhogen. | |
---|---|---|
In augustus 2022 heeft Hilversum een meerjarig plan van aanpak opgesteld om verbeteringen door te voeren in het belastingproces. Het plan omvat onder andere gegevenscontrole, -aanvulling en structurele procesverbeteringen. Het optimalisatietraject is begonnen in 2022/2023 en zal zich voortzetten in 2024. |
Toelichting
Het speerpunt zoals opgenomen in de begroting 2024 is uitgevoerd in 2024.
Financiële analyse Lokale belastingen
Bedragen x € 1.000 | |||
Lasten | Baten | Saldo | |
Begroting na wijziging | 3.634 | -25.552 | -21.918 |
Realisatie | 3.240 | -25.958 | -22.719 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | -394 | -407 | -801 |
Het saldo van € 801.000 is het resultaat van lagere lasten a € 394.000 en een toename van de baten met € 407.000.
De lagere lasten zijn een direct gevolg van een lagere toevoeging (€ 231.000) aan de voorziening dubieuze debiteuren dan begroot. Over het algemeen worden de gemeentelijke belastingen, opgelegd aan inwoners en ondernemers, tijdig betaald. Dit betekent dat de gemeente een lagere voorziening hoeft te vormen om gederfde inkomsten op te vangen.
De lasten zijn ook € 159.000 lager uitgevallen dan begroot doordat de implementatie van het belastingsysteem niet in 2024 is afgerond, maar in 2025 verder wordt vormgegeven. Voorgesteld wordt om deze middelen over te hevelen van 2024 naar 2025. De inkomsten zijn € 407.000 hoger dan begroot. Dit voordeel is met name een gevolg van een verlaging van de personeel -en afdelingskomsten en een toename van de precario opbrengsten.