Beheer gebouwen en gronden
Eigendom van vastgoed is geen kerntaak van de gemeente. Vastgoed kan echter een belangrijke bijdrage leveren aan het verwezenlijken van de gemeentelijke ambities. |
---|
Onderstaand volgt een toelichting op de voortgang van de specifieke activiteiten die we in 2024 hebben uitgevoerd. Deze activiteiten zijn ook opgenomen in de programmabegroting voor 2024. We willen benadrukken dat we niet specifiek rapporteren over de reguliere activiteiten die we uiteraard ook hebben uitgevoerd in 2024, tenzij deze niet conform begroting zijn uitgevoerd.
Voortgang speerpunten begroting 2024
● | Actualiseren van de meerjaren onderhoudsplanning met betrekking tot al het gemeentelijk vastgoed | |
---|---|---|
● | In kaart brengen van de mogelijkheden voor het verduurzamen van gemeentelijk vastgoed dat in eigendom blijft en onderzoeken van mogelijkheden van externe (co)financiering of subsidie. | |
● | Uitvoeren van de plannen voor de verduurzaming van het Raadhuis. |
Toelichting
In 2024 zijn in de prioriteitenagenda opgenomen termijnen niet gehaald voor het actualiseren van het grond- en vastgoedbeleid in combinatie met de verduurzamingsopgaven. Eind 2024 hebben wij een nieuwe planning opgesteld . De verduurzaming van het gemeentelijke vastgoed en het herstel van de vloeren in combinatie met de verduurzaming van het raadhuis staan gepland voor behandeling in de raad op 14 mei 2025.
Financiële analyse Beheer overige gebouwen en gronden
Bedragen x € 1.000 | |||
Lasten | Baten | Saldo | |
Begroting na wijziging | 2.493 | -7.859 | -5.366 |
Realisatie | 2.415 | -4.722 | -2.307 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | -78 | 3.137 | 3.060 |
Het nadelig saldo van € 3.060.000 wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere kosten voor beheer en onderhoud, evenals hogere baten uit vastgoedverkoop, hoewel de verkoopopbrengsten van zowel panden als gronden lager uitvallen dan begroot.
Lasten
Voor de taxatie, advies en verkoopkosten is een voordeel van € 52.000 gerealiseerd, doordat er minder objecten in de verkoop zijn gegaan dan gepland. Dit heeft geleid tot het niet uitvoeren van taxaties voor zes objecten en het niet maken van verkoopkosten, zoals makelaarscourtage en advertentiekosten. Bij de WVG-panden is er een voordeel van € 79.000 door een teruggave via een energieafrekening en lagere energiekosten als gevolg van de daling van de energieprijzen.
De beheer- en onderhoudskosten voor panden zijn lager dan begroot, met een voordeel van € 214.000. Dit komt doordat het onderhoud bij verschillende panden, die in 2025 worden verkocht, beperkt of niet is uitgevoerd. Tegenover deze voordelen staan enkele nadelen. De verkoop van vastgoed heeft geleid tot een afboeking van € 104.000, als gevolg van de afschrijving van de resterende boekwaarde van de verkochte objecten. De stijging van de OZB en verzekeringen heeft geleid tot een overschrijding van de lasten met € 59.000, voornamelijk door een hogere onroerende zaakbelasting en de indexering van de verzekeringspremie. De loon- en afdelingskosten leiden tot een nadeel van € 76.000, wat verder wordt toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering.
Baten
De verkoopopbrengst panden is lager dan begroot, met een nadeel van € 2.718.000. Er zijn in totaal zeven objecten en twee standplaatsen voor woonwagens verkocht, in plaats van de verwachte veertien objecten. Besluitvorming over de verkoop van twee objecten is nog niet afgerond, en het college heeft besloten om de verkoop van panden met een maatschappelijke bestemming tijdelijk aan te houden. De verkoopopbrengst gronden is eveneens lager dan begroot, met een nadeel van € 409.000. Er is wel een besluit genomen over de verkoop van gronden aan het Marktplein en de Orchideestraat, maar de leveringen worden in 2025 verwacht, nadat de noodzakelijke vergunningen zijn verleend.