Gemeentelijke dienstverlening
Naast het uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van Burgerzaken, verbeteren wij de dienstverlening van de hele gemeente, waarbij inclusiviteit een vanzelfsprekendheid is. Een verbetering die noodzakelijk is door een veranderende en meer complexere dienstverlening, onder meer door culturele mengelingen en inwoners met een niet-Nederlandse geboorteakte wat problemen geeft bij de inschrijving in de Basis Registratie Personen. De dienstverlening op het gebied van Burgerzaken bieden we op verschillende kanalen aan: fysiek, digitaal en telefonisch. Hierbij worden de landelijke ontwikkelingen nauwlettend gevolgd. We hebben daarbij aandacht voor de wensen en verwachtingen van inwoners en ondernemers. |
---|
Onderstaand volgt een toelichting op de voortgang van de specifieke activiteiten die we in 2024 hebben uitgevoerd. Deze activiteiten zijn ook opgenomen in de programmabegroting voor 2024. We willen benadrukken dat we niet specifiek rapporteren over de reguliere activiteiten die we uiteraard ook hebben uitgevoerd in 2024, tenzij deze niet conform begroting zijn uitgevoerd.
Voortgang speerpunten begroting 2024
● | Aansluiten bij de Wet open overheid (Woo) om overheidsinformatie meer openbaar toegankelijk te maken. | |
---|---|---|
● | Implementeren van de applicatie Signalen voor Meldingen in de Openbare Ruimte. | |
Via de applicatie Signalen kunnen inwoners online problemen, gebreken, overlast of verbeteringen in de openbare ruimte melden, met als doel bij te dragen aan het onderhoud, de veiligheid en de algemene kwaliteit van de openbare ruimte. Signalen maakt melden eenvoudiger, is digitaal toegankelijk en beter geschikt voor gebruik op een mobiele telefoon dan de huidige oplossing. | ||
● | Monitoren en verbeteren van de kwaliteit en de bereikbaarheid van de dienstverlening. | |
Door bijvoorbeeld het aanschaffen van een nieuwe contactcenter applicatie, het optimaliseren van de verschillende contactkanalen, het implementeren van een virtuele assistent (zgn “chatbot”), het onderzoeken van de mogelijkheden om MijnHilversum door te ontwikkelen, het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek en het inrichten van een management dashboard Dienstverlening. | ||
● | Organiseren van Europese verkiezingen van 6 tot 9 juni 2024. | |
● | Verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening door het doorontwikkelen van houding, gedrag en competenties met als doel het realiseren van een positievere interactie en een betere service-ervaring. | |
● | Verder aansluiten op MijnOverheid voor zowel inwoners als ondernemers om de dienstverlening te verbeteren. | |
● | Verhogen van de kwaliteit en het formuleren van servicenormen waarin de verwachtingen richting burgers worden omschreven. | |
● | Voldoen aan enkele wettelijke verplichtingen zoals tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid en wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. |
Toelichting
De speerpunten zoals opgenomen in de begroting 2024 zijn allen uitgevoerd in 2024 dan wel liggen op koers in 2024.
De Wet Open Overheid (Woo) vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en heeft als beoogd effect om de overheid transparanter en toegankelijker te maken door overheidsinformatie beter vindbaar en uitwisselbaar te maken. De wet heeft een passief en actief gedeelte. Vanaf 1 mei 2022 geldt de passieve informatieplicht; verwerken van Woo-verzoeken en het aanstellen van een Woo-contactpersoon. Daarnaast is er een actieve informatieplicht; het proactief beschikbaar stellen van informatie. De actieve informatieplicht treedt gefaseerd in werking. Dat wil zeggen dat de door de wetgever bepaalde informatiecategorieën in tranches verplicht openbaar gemaakt moeten worden. De datum waarop de eerste tranche verplicht openbaar gemaakt dient te worden is nog niet bekend en volgt na koninklijk besluit. Om als Hilversum ook te voldoen aan de lange termijn verplichtingen van de Woo is het noodzakelijk om de geïnventariseerde processen stap voor stap Woo-proof te maken. Hilversum heeft een eigen publicatieplatform gelanceerd als sub-website van Hilversum.nl (woo.hilversum.nl).De Woo-index (voorheen PLOOI) in het Register van Overheidsorganisaties (ROO) verwijst naar het publicatieplatform van de gemeente (https://organisaties.overheid.nl/woo/28797/Gemeente_Hilversum). Op de pagina van de gemeente zijn de organisatiegegevens, Woo-contactpersoon en adresgegevens te vinden. Daarnaast zijn verwijzingen te vinden naar waar de gemeente haar informatiecategorieën publiceert. De gemeente Hilversum geeft proactief invulling aan de inspanningsverplichting om informatie actief openbaar te maken. De informatie uit de volgende informatiecategorieën zijn reeds openbaar gemaakt op het publicatieplatform: ‘Bereikbaarheidsgegevens’, ‘Organisatie & Werkwijze’, ‘Vergaderstukken decentrale overheden’ en ‘Woo-verzoeken en -besluiten’.
Financiële analyse Burgerzaken
Bedragen x € 1.000 | |||
Lasten | Baten | Saldo | |
Begroting na wijziging | 3.374 | -2.351 | 1.023 |
Realisatie | 3.100 | -2.302 | 799 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | -273 | 50 | -224 |
Het positieve resultaat van € 224.000 kenmerkt zich voornamelijk door lagere lasten (€ 273.000). De verminderde uitgaven zijn het gevolg van lagere personeelskosten. Het invullen van vacatures heeft op zich laten wachten. Daarnaast zijn de activiteiten in het kader van programma Dienstverlening en de rubricering van de aktes nog niet volledig voltooid in 2024. Door personele wisselingen in het projectteam heeft de oplossing vertraging opgelopen. De implementatie van de gekozen oplossing start in het tweede kwartaal 2025. Dit resulteert in 2024 tot minder lasten, maar in 2025 tot meer lasten. Voorgesteld wordt het bijbehorende budget over te hevelen van 2024 naar 2025.
Het betreft de volgende overhevelingen:
- Om de rubricering van de akten burgerlijke stand verder vorm te geven stellen wij voor het resterende budget van € 75.000 bij de jaarrekening 2024 over te hevelen naar 2025.
- Om de activiteiten in het kader van het programma Dienstverlening af te ronden wordt voorgesteld het resterende budget van € 162.000 bij de jaarrekening 2024 over te hevelen naar 2025. Dit overhevelingsvoorstel houdt verband met het overhevelingsvoorstel zoals opgenomen in programma 4, Effectief en efficiënt bestuurde stad.