Sportaccommodaties
Sportaccommodaties dienen goed onderhouden en in voldoende mate aanwezig te zijn. Bij de sportaccommodaties waarvoor de gemeente verantwoordelijk is stemmen we het beheer en onderhoud af met de sportverenigingen. Voor niet-gemeentelijke sportaccommodaties kunnen sportverenigingen zich aansluiten bij de Stichting Sportinvesteringsfonds Hilversum. De gemeente staat voor de stichting garant. |
---|
Onderstaand volgt een toelichting op de voortgang van de specifieke activiteiten die we in 2024 hebben uitgevoerd. Deze activiteiten zijn ook opgenomen in de programmabegroting voor 2024. We willen benadrukken dat we niet specifiek rapporteren over de reguliere activiteiten die we uiteraard ook hebben uitgevoerd in 2024, tenzij deze niet conform begroting zijn uitgevoerd.
Voortgang speerpunten begroting 2024
● | Actualiseren van het meerjarenonderhoudsplan, met betrekking tot al het gemeentelijk vastgoed waaronder sportaccommodaties. | |
---|---|---|
● | Ondersteunen van nieuwe initiatieven voor bewegen in de openbare ruimte. | |
● | Onderzoek doen naar de haalbaarheid van een indoor atletiekbaan, de nieuwe multi-use sporthal en het Evert Kroon-bad. | |
● | Stimuleren van samenwerking en het multifunctioneel gebruik van geplande sportfaciliteiten op Sportpark Loosdrecht. |
Toelichting
De speerpunten zoals opgenomen in de begroting 2024 zijn allen uitgevoerd in 2024 dan wel liggen op koers in 2024.
Financiële analyse Sportaccommodaties
Bedragen x € 1.000 | |||
Lasten | Baten | Saldo | |
Begroting na wijziging | 3.773 | -1.554 | 2.218 |
Realisatie | 4.642 | -1.905 | 2.737 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | 869 | -350 | 519 |
Het nadelig saldo van € 519.000 is voornamelijk toe te schrijven aan diverse ontwikkelingen.
Sportcomplex Arenapark
Sinds februari 2024 werken we samen met sportverenigingen, onderwijsinstellingen, gemeentelijke experts en andere stakeholders aan het Programma van Eisen (PvE) voor een nieuw sportcomplex op het Arenapark. Het PvE beschrijft de ruimtelijke, functionele en technische vereisten voor het complex, evenals de optimalisatie van het ruimtegebruik en de beste beheer- en exploitatievormen. Tijdens de opstelling van het PvE zijn noodzakelijke aanpassingen en aanvullingen op de kaders uit het raadsvoorstel van medio 2023 naar voren gekomen, die bijdragen aan een goed functionerend sportcomplex voor de lange termijn. De uitvoering van dit project gaat door in 2025, en u bent hierover geïnformeerd via de collegebrief van januari 2025. In 2024 waren de kosten € 103.000 lager dan begroot, doordat een deel van de uitgaven voor het PvE en bijbehorende onderzoeken is verschoven naar 2025. Een overhevelingsvoorstel hiervoor is ingediend.
SPUK
Daarnaast is de SPUK MEOZ (subsidie voor de compensatie van hogere energielasten voor gemeentelijke zwembaden) volledig verrekend, met een uitkering van € 172.000 van de rijksoverheid. Deze uitkering is gelijk aan de kosten, waardoor per saldo het effect nihil is. In het kader van de SPUK Stimuleringsregeling Sport werd een hogere uitkering ontvangen van € 132.000, voornamelijk door de hogere lasten bij de sportvelden. Dit resulteert in een voordeel op de baten.
Onderhoud
De kosten voor het beheer en onderhoud van de sportvelden waren € 111.000 hoger dan begroot, wat te wijten is aan indexering van onderhoudscontracten, schade door gebruik van de velden en extra juridische kosten. Door de overvloedige regenval in 2024 was er meer maaien nodig van de sportvelden, wat leidde tot een extra overschrijding van € 57.000. Ook de herrekening van de onderhoudsvoorziening voor de sportvelden resulteerde in een hogere dotatie van € 84.000. In totaal leidt dit tot een nadeel van € 252.000 in lasten. De diverse inkomsten uit sportvelden (baten) waren € 54.000 hoger door indexering en intensiever gebruik van de sportparken.
Tenslotte het een nadeel van € 475.000 wordt verklaard door afwijkingen op de doorbelasting van de loon- en organisatiekosten. Dit wordt centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering van deze jaarstukken.