Woonlastentarieven
De woonlastentarieven 2024 zijn in november 2023 door de raad vastgesteld. De woonlasten zijn in 2024 ten opzichte van 2023 met 4,4% gestegen. De tarieven zijn ten opzichte van begroting 2023 als volgt gewijzigd:
Heffing | Tariefwijziging |
---|---|
Onroerendzaakbelasting woningen | "+ 1,76% |
Onroerendzaakbelasting niet-woningen | "+ 4,40% |
Rioolheffing | "+ 8,10% |
Afvalstoffenheffing | "+ 4,40% |
Rioolheffing
De rioolheffing wordt in Hilversum van de eigenaar geheven. Belangrijkste voordeel hiervan is dat de heffing over een grotere groep verdeeld kan worden. Bij een eigenarenheffing wordt ook bij leegstand rioolheffing geheven.
Bedragen x € 1.000 | |||
Rioolheffing | Oorspronkelijke | Gewijzigde | Realisatie |
Kosten op taakveld 7.2 Riolering | |||
- kosten exploitatie | 1.464 | 1.655 | 1.764 |
- dubieuze debiteuren | 150 | 150 | 12 |
- kapitaallasten | 1.000 | 967 | 898 |
- mutatie spaarvoorziening | 4.329 | 4.329 | 4.329 |
- kosten personeel- en organisatiekosten | 997 | 1.074 | 1.232 |
Netto kosten taakveld | 7.940 | 8.175 | 8.235 |
Toe te rekenen kosten andere taakvelden | |||
- heffing en inning | 233 | 233 | 214 |
- straatreiniging & zwerfvuil | 443 | 501 | 524 |
- zwerfvuil | 127 | 138 | 145 |
- waterwegen | 383 | 383 | 466 |
- overhead | 1.223 | 1.223 | 1.396 |
- BTW | 424 | 424 | 608 |
Totale kosten | 10.772 | 11.076 | 11.587 |
Dekking algemene middelen | 969 | 1.576 | 1.576 |
Toe te rekenen kosten/benodigde opbrengst | 9.803 | 9.500 | 10.011 |
Mutatie egalisatievoorziening | -270 | 33 | 0 |
Opbrengst heffingen | 9.533 | 9.533 | 9.481 |
Kostendekkendheid | 91% | 86% | 86% |
Toelichting berekening kostendekkendheid
Kosten exploitatie (€ 109.000 nadeel)
De verhoogde exploitatielasten hebben onder andere betrekking op de maatregelen om de wateroverlast in Hilversum te verminderen en de wegen begaanbaar te houden. Daarnaast zijn er extra rioolinspecties uitgevoerd en zijn de kosten voor het meerjarige onderhouds- en beheerplan gestegen.
Dubieuze debiteuren (€ 138.000 voordeel)
De openstaande post belastingdebiteuren is in 2024 afgenomen. Door de lagere stand van de openstaande post belastingdebiteuren hoeft de voorziening dubieuze belastingdebiteuren ultimo 2024 minder hoog te zijn, waardoor een lagere dotatie aan die voorziening heeft kunnen plaatsvinden.
Kapitaallasten (€ 68.000 voordeel)
Kapitaallasten bestaan uit een rentekostencomponent en een afschrijvingscomponent. De afschrijvingscomponent wordt toegewezen aan een specifiek taakveld zodra een investering volledig is afgerond. Het niet volledig afronden van een investering resulteert in een verlaging van de toegerekende kapitaallasten. In 2024 zijn niet alle geplande projecten volledig afgerond. Dit resulteert in een incidenteel voordeel in 2024.
Personeelskosten (€ 158.000 nadeel)
De personeelskosten zijn € 158.000 hoger doordat dit jaar minder uren van het personeel zijn doorberekend aan de investeringen voor de riolering. Er zijn minder uren van het personeel doorberekend, omdat er minder investeringen zijn gedaan. Daardoor zijn de kosten in de exploitatie hoger.
Overhead (€ 173.000 nadeel)
De overheadkosten liggen in 2024 hoger dan begroot. Dit resulteert in een hoger overheadtarief per FTE. Het aantal FTE dat zich ingezet heeft voor activiteiten op het gebied van riolering is niet afgenomen. Het hogere overheadtarief is een belangrijke reden voor de kostenstijging. Een toelichting op de overheadcomponenten is terug te vinden in de paragraaf Bedrijfsvoering.
BTW (€ 184.000 nadeel)
Door de hogere lasten in de exploitatie van de riolering is ook de toe te rekenen BTW verhoogd en is de BTW hoger dan begroot.
Afvalstoffenheffing
Ook voor de afvalstoffenheffing geldt het uitgangspunt van 99% kostendekking. Bij het vaststellen van de begroting 2024 is besloten 93% van de begrote kosten te dekken door het innen van afvalstoffenheffing.
Bedragen x € 1.000 | |||
Afvalstoffenheffing | Oorspronkelijke | Gewijzigde begroting | Realisatie |
Kosten op taakveld 7.3 Afval | |||
- bijdrage GAD (Regio G&V) | 10.343 | 10.343 | 10.343 |
- aanvulling CAO (Regio G&V) | 300 | 281 | 281 |
- teruggaaf resultaat | 0 | -390 | -390 |
- dubieuze debiteuren | 200 | 200 | 16 |
Netto kosten taakveld | 10.843 | 10.434 | 10.250 |
Toe te rekenen kosten andere taakvelden | |||
- kwijtscheldingen | 800 | 800 | 717 |
- heffing en inning | 175 | 175 | 176 |
- straatreiniging | 443 | 501 | 524 |
- personeel- en organisatiekosten | 196 | 196 | 173 |
- BTW | 2.365 | 2.291 | 2.296 |
Totale kosten | 14.822 | 14.397 | 14.136 |
Dekkingspercentage | 93% | 93% | 93% |
Toe te rekenen kosten aan burgers/reserve | 13.772 | 13.377 | 13.135 |
Totale opbrengst | 13.448 | 13.213 | 13.202 |
Mutatie egalisatievoorziening | -324 | -116 | 134 |
Toelichting berekening kostendekkendheid
Dubieuze debiteuren (€ 184.000 voordeel)
De openstaande post belastingdebiteuren is in 2024 afgenomen. Door de lagere stand van de openstaande post belastingdebiteuren hoeft de voorziening dubieuze belastingdebiteuren ultimo 2024 minder hoog te zijn, waardoor een lagere dotatie aan die voorziening heeft kunnen plaatsvinden.
Mutatie egalisatievoorziening
In de eindejaarsrapportage 2024 is voorgesteld € 116.000 te onttrekken aan de egalisatievoorziening. Uit de jaarrekening blijkt dat de totale lasten voor de afvalstoffenheffing lager zijn dan verwacht. Dit resulteert, in vergelijking met de gewijzigde begroting, in een voordeel van € 261.000. De baten liggen echter € 11.000 lager dan begroot. De geprognotiseerde onttrekking van € 116.000, verhoogd met het voordeel aan de lastenzijde van € 261.000 en verminderd met de lagere baten van € 11.000, leidt tot een dotatie aan de egalisatievoorziening van € 134.000.
Marktgelden
Marktgelden is een gebonden belasting die moet worden betaald voor een standplaats op de markt in Hilversum. De heffing van marktgelden mag maximaal 100% kostendekkend zijn. Voor 2024 is een dekkingspercentage van 81% gehanteerd (bron: begroting 2024 ). Dit houdt in dat niet alle aan de markt gerelateerde lasten doorbelast worden aan de vergunninghouder of degene die een standwerkersplaats inneemt op de markt.
De marktopbrengsten laten een voordelig resultaat zien van ongeveer € 8.000 ten opzichte van de gewijzigde begroting. Dit betreft de begroting na vaststelling van de Eindejaarsrapportage 2024. De kosten met betrekking tot de markt bedragen in 2024 afgerond € 358.000 en zijn daarmee ongeveer € 20.000 lager dan begroot.
Bedragen x € 1.000 | |||
Berekening kostendekkendheid marktgelden | Oorspronkelijke | Gewijzigde | Realisatie |
Toe te rekenen kosten | |||
- kapitaallasten | 15 | 15 | 15 |
- personeels- en organisatiekosten | 238 | 238 | 204 |
- schoonmaakkosten na afloop markt | 116 | 116 | 126 |
- schoonspuiten Marktplein | 6 | 6 | 5 |
- beheerkosten | 3 | 3 | 8 |
Totale kosten | 378 | 378 | 358 |
Dekkingspercentage | 67% | 54% | 59% |
Toe te rekenen kosten | 254 | 204 | 212 |
- promotie (apart tarief o.b.v. verbruik) | 17 | 17 | 13 |
Totaal opbrengsten | 254 | 204 | 212 |
Havengelden
Havengeld is een gebonden belasting die wordt betaald voor het gebruik van de Hilversumse haven. De havengelden bestaan uit liggelden van woonboten en kadegelden voor vracht- en recreatievaart. Het grootste deel van de belastinginkomsten is afkomstig van woonschepen. De havengelden mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. In Hilversum is in 2024 besloten de kosten niet volledig door te berekenen aan de gebruiker, maar maximaal ongeveer 15% van de kosten door te berekenen in het tarief.
Bedragen x € 1.000 | |||
Havengelden | Oorspronkelijke | Gewijzigde | Realisatie |
Kosten op taakveld 2.4 Havens en waterwegen | |||
Kosten taakveld, incl. omslagrente | 99 | 104 | 92 |
Inkomsten taakveld, excl. heffingen | -10 | -10 | -9 |
Netto kosten taakveld | 89 | 94 | 82 |
Kosten buiten taakveld | |||
- overige toe te rekenen kosten | 1 | 0 | 2 |
- overhead incl. (omslag)rente | 25 | 27 | 28 |
- BTW | 12 | 12 | 7 |
Totale kosten | 127 | 133 | 119 |
Opbrengst heffingen | 19 | 19 | 21 |
Dekkingspercentage | 15,20% | 14,50% | 17,60% |