De paragrafen

Lokale heffingen

Woonlastentarieven

De woonlastentarieven 2024 zijn in november 2023 door de raad vastgesteld. De woonlasten zijn in 2024 ten opzichte van 2023 met 4,4% gestegen. De tarieven zijn ten opzichte van begroting 2023 als volgt gewijzigd:

Heffing

Tariefwijziging
2024

Onroerendzaakbelasting woningen

"+ 1,76%

Onroerendzaakbelasting niet-woningen

"+ 4,40%

Rioolheffing

"+ 8,10%

Afvalstoffenheffing

"+ 4,40%

Rioolheffing

De rioolheffing wordt in Hilversum van de eigenaar geheven. Belangrijkste voordeel hiervan is dat de heffing over een grotere groep verdeeld kan worden. Bij een eigenarenheffing wordt ook bij leegstand rioolheffing geheven.

Bedragen x € 1.000

Rioolheffing

Oorspronkelijke
begroting

Gewijzigde
begroting

Realisatie

Kosten op taakveld 7.2 Riolering

- kosten exploitatie

1.464

1.655

1.764

- dubieuze debiteuren

150

150

12

- kapitaallasten

1.000

967

898

- mutatie spaarvoorziening

4.329

4.329

4.329

- kosten personeel- en organisatiekosten

997

1.074

1.232

Netto kosten taakveld

7.940

8.175

8.235

Toe te rekenen kosten andere taakvelden

- heffing en inning

233

233

214

- straatreiniging & zwerfvuil

443

501

524

- zwerfvuil

127

138

145

- waterwegen

383

383

466

- overhead

1.223

1.223

1.396

- BTW

424

424

608

Totale kosten

10.772

11.076

11.587

Dekking algemene middelen

969

1.576

1.576

Toe te rekenen kosten/benodigde opbrengst

9.803

9.500

10.011

Mutatie egalisatievoorziening

-270

33

0

Opbrengst heffingen

9.533

9.533

9.481

Kostendekkendheid

91%

86%

86%

Toelichting berekening kostendekkendheid

Kosten exploitatie (€ 109.000 nadeel)
De verhoogde exploitatielasten hebben onder andere betrekking op de maatregelen om de wateroverlast in Hilversum te verminderen en de wegen begaanbaar te houden. Daarnaast zijn er extra rioolinspecties uitgevoerd en zijn de kosten voor het meerjarige onderhouds- en beheerplan gestegen.

Dubieuze debiteuren (€ 138.000 voordeel)
De openstaande post belastingdebiteuren is in 2024 afgenomen. Door de lagere stand van de openstaande post belastingdebiteuren hoeft de voorziening dubieuze belastingdebiteuren ultimo 2024 minder hoog te zijn, waardoor een lagere dotatie aan die voorziening heeft kunnen plaatsvinden.

Kapitaallasten (€ 68.000 voordeel)
Kapitaallasten bestaan uit een rentekostencomponent en een afschrijvingscomponent. De afschrijvingscomponent wordt toegewezen aan een specifiek taakveld zodra een investering volledig is afgerond. Het niet volledig afronden van een investering resulteert in een verlaging van de toegerekende kapitaallasten. In 2024 zijn niet alle geplande projecten volledig afgerond. Dit resulteert in een incidenteel voordeel in 2024.

Personeelskosten (€ 158.000 nadeel)
De personeelskosten zijn € 158.000 hoger doordat dit jaar minder uren van het personeel zijn doorberekend aan de investeringen voor de riolering. Er zijn minder uren van het personeel doorberekend, omdat er minder investeringen zijn gedaan. Daardoor zijn de kosten in de exploitatie hoger.

Overhead (€ 173.000 nadeel)
De overheadkosten liggen in 2024 hoger dan begroot. Dit resulteert in een hoger overheadtarief per FTE. Het aantal FTE dat zich ingezet heeft voor activiteiten op het gebied van riolering is niet afgenomen. Het hogere overheadtarief is een belangrijke reden voor de kostenstijging. Een toelichting op de overheadcomponenten is terug te vinden in de paragraaf Bedrijfsvoering.

BTW (€ 184.000 nadeel)
Door de hogere lasten in de exploitatie van de riolering is ook de toe te rekenen BTW verhoogd en is de BTW hoger dan begroot.

Afvalstoffenheffing

Ook voor de afvalstoffenheffing geldt het uitgangspunt van 99% kostendekking. Bij het vaststellen van de begroting 2024 is besloten 93% van de begrote kosten te dekken door het innen van afvalstoffenheffing.

Bedragen x € 1.000

Afvalstoffenheffing

Oorspronkelijke
begroting

Gewijzigde begroting

Realisatie 

Kosten op taakveld 7.3 Afval

- bijdrage GAD (Regio G&V)

10.343

10.343

10.343

- aanvulling CAO (Regio G&V)

300

281

281

- teruggaaf resultaat

0

-390

-390

- dubieuze debiteuren

200

200

16

Netto kosten taakveld

10.843

10.434

10.250

Toe te rekenen kosten andere taakvelden

- kwijtscheldingen

800

800

717

- heffing en inning

175

175

176

- straatreiniging

443

501

524

- personeel- en organisatiekosten

196

196

173

- BTW

2.365

2.291

2.296

Totale kosten

14.822

14.397

14.136

Dekkingspercentage

93%

93%

93%

Toe te rekenen kosten aan burgers/reserve

13.772

13.377

13.135

Totale opbrengst

13.448

13.213

13.202

Mutatie egalisatievoorziening

-324

-116

134

Toelichting berekening kostendekkendheid

Dubieuze debiteuren (€ 184.000 voordeel)
De openstaande post belastingdebiteuren is in 2024 afgenomen. Door de lagere stand van de openstaande post belastingdebiteuren hoeft de voorziening dubieuze belastingdebiteuren ultimo 2024 minder hoog te zijn, waardoor een lagere dotatie aan die voorziening heeft kunnen plaatsvinden.

Mutatie egalisatievoorziening
In de eindejaarsrapportage 2024 is voorgesteld € 116.000 te onttrekken aan de egalisatievoorziening. Uit de jaarrekening blijkt dat de totale lasten voor de afvalstoffenheffing lager zijn dan verwacht. Dit resulteert, in vergelijking met de gewijzigde begroting, in een voordeel van € 261.000. De baten liggen echter € 11.000 lager dan begroot. De geprognotiseerde onttrekking van € 116.000, verhoogd met het voordeel aan de lastenzijde van € 261.000 en verminderd met de lagere baten van € 11.000, leidt tot een dotatie aan de egalisatievoorziening van € 134.000.

Marktgelden

Marktgelden is een gebonden belasting die moet worden betaald voor een standplaats op de markt in Hilversum. De heffing van marktgelden mag maximaal 100% kostendekkend zijn. Voor 2024 is een dekkingspercentage van 81% gehanteerd (bron: begroting 2024 ). Dit houdt in dat niet alle aan de markt gerelateerde lasten doorbelast worden aan de vergunninghouder of degene die een standwerkersplaats inneemt op de markt.

De marktopbrengsten laten een voordelig resultaat zien van ongeveer € 8.000 ten opzichte van de gewijzigde begroting. Dit betreft de begroting na vaststelling van de Eindejaarsrapportage 2024. De kosten met betrekking tot de markt bedragen in 2024 afgerond € 358.000 en zijn daarmee ongeveer € 20.000 lager dan begroot.

Bedragen x € 1.000

Berekening kostendekkendheid marktgelden

Oorspronkelijke
begroting

Gewijzigde
begroting

Realisatie

Toe te rekenen kosten

- kapitaallasten

15

15

15

- personeels- en organisatiekosten

238

238

204

- schoonmaakkosten na afloop markt

116

116

126

- schoonspuiten Marktplein

6

6

5

- beheerkosten

3

3

8

Totale kosten

378

378

358

Dekkingspercentage

67%

54%

59%

Toe te rekenen kosten

254

204

212

- promotie (apart tarief o.b.v. verbruik)

17

17

13

Totaal opbrengsten

254

204

212

Havengelden

Havengeld is een gebonden belasting die wordt betaald voor het gebruik van de Hilversumse haven. De havengelden bestaan uit liggelden van woonboten en kadegelden voor vracht- en recreatievaart. Het grootste deel van de belastinginkomsten is afkomstig van woonschepen. De havengelden mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. In Hilversum is in 2024 besloten de kosten niet volledig door te berekenen aan de gebruiker, maar maximaal ongeveer 15% van de kosten door te berekenen in het tarief.

Bedragen x € 1.000

Havengelden

Oorspronkelijke
begroting

Gewijzigde
begroting

Realisatie

Kosten op taakveld 2.4 Havens en waterwegen

Kosten taakveld, incl. omslagrente

99

104

92

Inkomsten taakveld, excl. heffingen

-10

-10

-9

Netto kosten taakveld

89

94

82

Kosten buiten taakveld

- overige toe te rekenen kosten

1

0

2

- overhead incl. (omslag)rente

25

27

28

- BTW

12

12

7

Totale kosten

127

133

119

Opbrengst heffingen

19

19

21

Dekkingspercentage

15,20%

14,50%

17,60%

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 12:06:33 met de export van 05/28/2025 12:00:07