2.3 Ondersteunende stad

Maatwerkvoorzieningen (WMO) en Maatschappelijke dienstverlening volwassenen

Maatwerkvoorzieningen (WMO) en Maatschappelijke dienstverlening volwassenen

Onze focus ligt op het leveren van maatwerkvoorzieningen wanneer algemene voorzieningen niet voldoende zijn. Het hoofddoel is om de zelfredzaamheid van inwoners te bevorderen en hen in staat te stellen zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan de samenleving. We bereiken dit door het faciliteren van woningaanpassingen, het verstrekken van hulpmiddelen en het bieden van geïndiceerde hulp en ondersteuning.

Onderstaand volgt een toelichting op de voortgang van de specifieke activiteiten die we in 2024 hebben uitgevoerd. Deze activiteiten zijn ook opgenomen in de programmabegroting voor 2024. We willen benadrukken dat we niet specifiek rapporteren over de reguliere activiteiten die we uiteraard ook hebben uitgevoerd in 2024, tenzij deze niet conform begroting zijn uitgevoerd.

Voortgang speerpunten begroting 2024

Doorontwikkelen naar algemene voorzieningen, daar waar mogelijk.

Doorontwikkelen van de buurtteams ‘Begeleiding in de Wijk’.

Ontwikkelen en vaststellen van actieplan Ouder worden.  

Opzetten van dagbesteding licht als algemene voorziening.

Uitvoering geven aan het nieuwe beleidskader Wmo – Welzijn/Samenleving.

Toelichting

Met deze speerpunten hebben we in 2024 belangrijke stappen gezet in de beweging van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag. De buurtteams zijn verder versterkt, waardoor steeds meer inwoners via deze weg ondersteuning ontvangen. Daarnaast hebben we in 2024 een algemene voorziening voor lichte dagbesteding opgezet, met maar liefst 31 locaties verspreid over de stad. Ook is in 2024 gestart met de ontwikkeling van het Actieplan Ouder Worden. Dit gebeurde onder andere door input op te halen bij inwoners en partners. In 2025 wordt het actieplan verder uitgewerkt en vastgesteld.

Financiële analyse maatwerkvoorzieningen (WMO) en Maatschappelijke dienstverlening volwassenen

Bedragen x € 1.000

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

23.405

-1.149

22.256

Realisatie

22.404

-1.289

21.115

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

-1.001

-139

-1.141

De laatste jaren heeft de gemeente geïnvesteerd in de algemene voorzieningen. Dit heeft geresulteerd in een beweging van laagdrempelige dienstverlening in de buurtteams voor het begeleiden van inwoners. Deze beweging heeft een positief effect op de lasten de gemaakt worden voor de begeleiding van inwoners via de maatwerkvoorziening(en). Meer inwoners ontvangen zorg via buurtteams in plaats van individuele begeleiding, hierdoor vallen de lasten voor begeleiding lager uit. Voor huishoudelijke hulp geldt dat de verwachte groei van aantallen inwoners die gebruik maken van de huishoudelijke hulp iets lager is uitgevallen dan vooraf was ingeschat. Dit draagt bij aan het voordeel op de lagere lasten die gerealiseerd zijn. De lasten voor begeleiding (€672.000) en huishoudelijke hulp (€175.000) vallen lager uit dan begroot. De totale zorglasten voor WMO over 2024 komen uit op €13,6 miljoen, terwijl dat in 2023 €14,2 miljoen betrof. Voor een deel van het voordeel op de zorg (€700.000) wordt de raad voorgesteld deze over te hevelen en in te zetten voor de dienstverlening conform visie Wij Zijn Hilversum om de beweging verder te bestendigen en de autonome groei het hoofd te kunnen bieden.

De kosten op het taakveld voor huishoudelijke hulp valt desondanks hoger uit dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door het toerekenen van de personeelskosten aan de verschillende taakvelden. Deze technische verrekening zorgt bij huishoudelijke hulp voor een tekort. Echter, op het totaal van de taakvelden met betrekking tot de WMO vallen de personeelskosten €40.000 lager uit dan begroot. Normaliter wordt dit in deze paragraaf niet toegelicht, maar in verband met het verschil op de huishoudelijke hulp, wordt het deze keer separaat toegelicht. Dit om het verschil te duiden en aan te geven dat de onderschrijding op de zorgkosten daadwerkelijk een verklaring van het verschil is.  

Naast het voordeel op de zorg is eveneens een voordeel op de voorzien maatwerk-voorzieningen (rolstoelen, scootmobielen, woningaanpassingen, en trapliften) van €312.000. De uitgaven maatwerk-voorzieningen komen in 2024 uit op €2,0 miljoen en liggen daarmee in lijn met voorgaande jaren (2023: €2,3 miljoen , 2022: €2,0 miljoen en 2021: €2,1 miljoen).

Financiële analyse ambitie voor college

Toelichting verschil

V/N

Lasten

Baten

Saldo

01 Wmo zorg: De lasten voor huishoudelijke hulp (€175.000) en begeleiding (€672.000) vallen lager uit dan begroot. De totale zorglasten voor WMO over 2024 komen uit op €13,6 miljoen, terwijl dat in 2023 14,2 miljoen betrof. Het voordeel komt name voort uit de beweging naar algemene voorzieningen.

V

-847.000

-847.000

02. Wmo voorzieningen: De lasten voor maatwerkvoorzieningen voorzien maatwerkvoorzieningen (rolstoelen, scootmobielen, woningaanpassingen, en trapliften) komen €312.000 lager uit dan begroot. De uitgaven maatwerkvoorzieningen komen in 2024 uit op €2,0 miljoen en liggen daarmee in lijn met voorgaande jaren (2023: €2,3 miljoen , 2022: € 2,0 miljoen en 2021: € 2,1 miljoen).

V

-312.000

-312.000

03. Regionaal vervoer: De kosten voor Regionaal vervoer bedroegen in 2024 €1,8 miljoen (2023: €1,4 miljoen en 2022: € 1,2 miljoen). Het voordeel ten opzichte van de begroting van € 224.000 wordt voornamelijk verklaard doordat het aantal ritten in 2024 lager is uitgekomen dan werd voorzien.

V

-244.000

-244.000

04. Loon- en Afdelingskosten: Afwijkingen op de loon- en organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering van deze jaarstukken.

N

340.000

340.000

05. Overige verschillen lasten (<€50.000)

N

62.000

62.000

06. Overige verschillen baten (< €50.000)

V

-139.000

-139.000

Totaal verschil

-1.001.000

-139.000

-1.140.000

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 12:06:33 met de export van 05/28/2025 12:00:07