Gemeenschappelijke regeling
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De wethouder met vergunningverlening en handhaving in portefeuille heeft zitting in het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV). De verdeling van de stemmen wordt bepaald aan de hand van de jaarcijfers van het voorafgaande jaar. Het stempercentage is in 2024 4,19%. In 2023 was het stempercentage 4,20%.
Partners
De provincies Flevoland en Noord-Holland, en de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Wijdemeren, Zeewolde.
Doel en openbaar belang
De OFGV verricht voor de gemeente taken op het gebied van milieu. Dit zijn een aantal door het rijk verplichte zogenoemde basistaken en niet verplichte zogenoemde plustaken. Waaronder het verlenen van omgevingsvergunningen milieu, afhandelen van meldingen en klachten, toezicht houden en handhaven. Verder kan de OFGV adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Ook verzorgt de OFGV de uitvoering van programma’s en projecten voor de deelnemers, waaronder het leveren van milieutechnische kennis en het uitvoeren van onderzoek en metingen.
2023
2024
Financiële belang van de gemeente
€634.000
€788.150
Financieel resultaat van de verbonden partij
€1,2 miljoen
€144.368
Toelichting
Het financieel resultaat is het voorlopig rekeningresultaat 2024. Dit zijn tevens de laatst gepubliceerde cijfers. De vergelijkende cijfers zijn aangepast op basis van de definitieve jaarstukken. De definitieve resultaatbestemming wordt op 27 november 2025 door het Algemeen Bestuur vastgesteld. Het volledige jaarrekeningresultaat 2023 van € 1,2 miljoen en de vrijval van de Bestemmingsreserve uittreding Weesp uit de GR OFGV van € 161.000 wordt via de Bestemmingsreserve Innovatie en Ontwikkeling aangewend voor;
a. de incidentele kosten van het ontwikkelplan;
b. de incidentele kosten van innovatieprojecten;
c. de incidentele kosten van de aanbesteding en implementatie van ICT en VTH-systemen.Het financieel resultaat is positief en komt deels uit hogere baten (meerwerkopdrachten, hogere rentebaten, positieve afwikkelingsverschillen uit vorige jaren, baten uit verzorgen van opleidingen voor eigen medewerkers en medewerkers van andere overheden) en deels uit lagere lasten (de som van restanten op de budgetten salarissen, flexibele schil, algemene personeelskosten, opleidingskosten, afschrijvingen, informatiemanagement, huur en incidentele lasten).
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen van de verbonden partij
€3,2 miljoen
€2,8 miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€4,6 miljoen
€3,5 miljoen
Toelichting
Het eigen vermogen is met name gedaald door een daling in het resultaat reguliere budgetten, daling overig resultaat en een toename in de bestemmingsreserve. Het vreemd vermogen is met name gedaald door een afname van de van Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren en door een afname van overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen.
Ontwikkelingen
In de kadernota 2025 worden de ontwikkelingen uitgebreid beschreven. OFGV zal zich de komende jaren sterk gaan ontwikkelen. Deze ontwikkelopgave komt voort uit het Interbestuurlijk programma Versterking VTH- stelsel en het opvolgen van de in 2022 uitgevoerde visitaties. Ook heeft het bestuur aan de nieuwe directeur van de OFGV de opdracht meegegeven om te komen tot een toekomstbestendige dienst. Extra basistaken zullen verplicht worden belegd bij de OFGV, waarvan een deel nog door deelnemers ingebracht zullen worden. Vanaf 2025 zullen vanuit Hilversum alle basistaken en overige VTH-milieutaken worden belegd bij OFGV. Daarnaast geldt voor de collectieve basistaken dat OFGV deze nog niet of nog niet alle op het juiste kwaliteitsniveau uitvoert. Het doel van deze ontwikkelingen is een nabije, hoogwaardige en robuuste omgevingsdienst te creëren.
Risico's
De OFGV onderscheidt operationele, tactische en strategische risico's. Risico's met een ingeschatte waarde van €50.000 en hoger worden benoemd en opgenomen in een risicoregister. De top drie risico's hierin zijn indexering, ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en taakverandering n.a.v. omgevingswet.
Programma
1. Wonen en leven
Website
Archief Gooi en Vechtstreek
Archief Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. De deelnemers aan deze regeling, de publieke rechtspersonen Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Wijdemeren, Veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek en de Regio Gooi- en Vechtstreek hebben besloten tot het aangaan van een gemeenschappelijke regeling als bedoeld in artikel 8 lid 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), ten behoeve van de instandhouding van een Archief Gooi en Vechtstreek.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren, de Veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek en de Regio Gooi en Vechtstreek.
Doel en openbaar belang
Met ingang van 1 januari 2024 is deze gemeenschappelijke regeling getroffen met het doel de belangen van de gemeenten en de regio’s in het samenwerkingsgebied bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden, collecties, individuele documenten en dergelijke die berusten in de gemeentelijke archiefbewaarplaats van de gemeenten in gezamenlijkheid te behartigen
Alsmede het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen welke door haar op een zo actief mogelijke wijze beschikbaar wordt gesteld voor een breed publiek.
2023
2024
Financiële belang van de gemeente
n.v.t.
€611.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
n.v.t.
€0
Toelichting
Betreft het aandeel van de Gemeente Hilversum gebaseerd op circa 100.000 inwoners.
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen van de verbonden partij
n.v.t.
€1,6 miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
n.v.t.
€0
Toelichting
Het Archief Gooi en Vechtstreek is per 01-01-2024 gestart. Van alle deelnemende partijen wordt een bijdrage gevraagd voor het Archief Gooi en Vechtstreek op basis van het aantal inwoners.
Ontwikkelingen
Vanaf 2022 is er intensief gewerkt aan het in kaart brengen van financiële, personele en juridische gevolgen. Dit heeft geresulteerd in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Archief Gooi en Vechtstreek. Het jaar 2024 is dus het eerste jaar geweest voor het Archief en de GR. Het E-depot zal doorontwikkeld blijven worden en ook is er ruimte voor de doorontwikkeling van digitalisering. In 2027 zal er een evaluatie plaatsvinden van de Archiefdienst. De uitkomst van deze evaluatie kan aanleiding zijn om gemaakte keuzes te herzien of aanvullende keuzes te maken.
Risico's
Er is nog geen rekening gehouden met eventueel te behalen efficiency voordelen in de toekomst, maar aangezien dit het eerste jaar betreft zal daar in de komende jaren naar gekeken gaan worden.
Programma
1. Wonen en leven
Website
www.archiefgooienvechtstreek.nl
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Namens Hilversum zit portefeuillehouder Heller in het Algemeen Bestuur (AB). Op grond van de Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep worden op basis van het voortschrijdend tienjaars-gemiddelde aandeel van de deelnemende gemeenten in het aantal SW-medewerkers bij Tomingroep de onderstaande zaken bepaald:
-het aandeel in het eigen vermogen;
-een eventuele dividenduitkering of verliescompensatie;
-de stemverhouding in bestuursvergaderingen van het Schap.
Voor Hilversum is het voor 2022 vastgestelde aandeel 32,4 % (vastgesteld door AB Tomin op 28 maart 2024).Partners
De gemeenten Almere, Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
Het Werkvoorzieningsschap voert namens de deelnemende gemeenten taken uit in het kader van de ‘oude’ Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) die gericht zijn op het aanbieden van aangepast werk aan mensen met een arbeidsbeperking.
2023
2024
Financiële belang van de gemeente
€7,2 miljoen
€7,8 miljoen
Financieel resultaat van de verbonden partij
€3,2 miljoen
-€1,4 miljoen nadeel na mutaties reserves (€1,6 miljoen winst voor mutatie reserves)
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage is de rijksbijdrage WSW die Hilversum via de algemene uitkering ontvangt en doorzet naar het werkvoorzieningsschap. Het Schap heeft een 100% deelneming in Tomingroep BV. Het Schap en de BV hebben een meerjarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten. In deze overeenkomst garandeert de BV aan het Schap een nulresultaat, en verklaart het Schap dat de Wsw-medewerkers bij de BV worden gedetacheerd. Het nulresultaat houdt in dat een negatief resultaat bij het Schap wordt gecompenseerd door een garantietoekenning door de BV. Het uiteindelijke resultaat van het Schap is daarmee in elk rekeningjaar minimaal € 0.
In 2023: positief resultaat € 3,2 miljoen, geen garantietoekenning BV
In 2024: positief resultaat € 1.4 miljoen nadeel na mutaties reserves (€ 1,6 miljoen winst voor mutaties reserves), geen garantietoekenning BV.
Het financieel belang van Hilversum in 2024 is 32,4% (2023: 32,4%) is gebaseerd op het tienjaars voortschrijdende gemiddelde SW-aandeel, zoals dat door Algemeen Bestuur van Werkvoorzieningsschap Tomingroep is vastgesteld. Het financieel belang in 2023 en 2024 is gebaseerd op de in de Hilversumse jaarstukken 2023 en begroting 2024.
Het resultaat van de verbonden partij 2023 is gebaseerd op de jaarstukken 2023 van werkvoorzieningsschap Tomingroep. Het resultaat van de verbonden partij 2024 is gebaseerd op de begroting 2024. Dividend over 20234te ontvangen in 2024 bedraagt € 0. Dividend over 2024 ontvangen in 2025 bedraagt € 0.
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen van de verbonden partij
€10,4 miljoen
€13,7 miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€2,7 miljoen
€2,7 miljoen
Toelichting
De cijfers 2023 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2023 van Werkvoorzieningsschap Tomingroep. De cijfers 2024 zijn gebaseerd op de begroting 2024 van Werkvoorzieningsschap Tomingroep.
Ontwikkelingen
De primaire taak van het Werkvoorzieningsschap is om zo goed mogelijk uitvoering te geven aan de sociale werkvoorziening (SW). In 2015 (invoering Participatiewet) werd de toegang tot de Wsw afgesloten. Sindsdien neemt het zittend Wsw-bestand en dus ook de rijkssubsidie Wsw jaarlijks af. Uitvoering van de Wsw voor het zittend bestand is sindsdien duurder (door het ontbreken van schaalvoordelen) en inefficiënter (door het verlies van expertise in afbouwende SW-bedrijven). In 2015 besloten de gemeenten in het Werkvoorzieningsschap daarom om Tomingroep ook in te zetten als arbeidsontwikkelinstrument, naast haar primaire taak als uitvoerder van de SW. Dit bleek door uiteenlopend beleid van de deelnemende gemeenten niet eenvoudig en is daarom sinds 2017 teruggedraaid naar vrijwillige inkoop. In juni 2019 werd besloten om eventueel dividend niet meer uit te keren aan de deelnemende gemeenten maar in te zetten voor nieuwe werkgelegenheidsprojecten (het Werkvoorzieningsschap is volgens de statuten daartoe bevoegd). Vanaf 2019 is er geen dividend gerealiseerd. In de loop van de zomer van 2019 bleek dat Tomingroep BV (100% dochter van het Werkvoorzieningsschap) voor het eerst in tenminste 25 jaar, het jaar zou gaan afsluiten met een tekort van rond de € 2,3 miljoen. De oorzaak lag in een combinatie van incidentele en meer structurele zaken zoals vervanging van langdurig zieken, tegenvallers in de omzet, en veel extra inhuur van uitzendkrachten. Naar aanleiding van de verliezen over 2019 is het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap Tomin in 2020 een verkenning gestart naar mogelijkheden om Tomin door te ontwikkelen tot arbeidsontwikkelbedrijf, dat toegerust is op de toekomst en waarbij de huidige bestuursopdracht (waarbij verliezen BV worden gecompenseerd door plaatsing P-wetters) wordt herzien. Medio 2021 zijn de uitkomsten van de verkenning met de raad gedeeld. Daarin staat dat de koersbepaling Tomin in de periode 2022-2025 een doorontwikkeling tot een werkleerbedrijf wordt. De tweede helft van 2021 is benut om een bedrijfsplan op te stellen voor de periode 2022-2025. In najaar 2024 zijn de resultaten van de evaluatie van het bedrijfsplan gedeeld. Naar aanleiding van de evaluatie heeft het college toegezegd een nieuwe visie te formuleren op het sociaal-ontwikkelbedrijf, waarbij het de planning is om deze voor de zomer van 2025 voor te leggen aan de raad.
Risico's
De gemeenten zetten de in de Algemene Uitkering ontvangen Wsw-bijdrage (rijkssubsidie Wsw) door naar het Schap. Doordat het Wsw-bestand afneemt, stijgen de kosten relatief door het ontbreken van schaalvoordelen. De strategienota ging uit van plaatsing P-wetters en groei van de onderneming. Dit is niet rendabel gebleken omdat P-wetters relatief duur zijn (zonder marktconforme begeleidingsvergoeding) en omdat voor het extra werk relatief dure inhuur ingezet moest worden. De nadelen konden worden opgevangen omdat de Tomingroep (in relatie tot andere SW-bedrijven in het land) een uitzonderlijk grote buffer had, namelijk het gezamenlijk eigen vermogen van het Schap en de BV. Het eigen vermogen loopt nu echter snel terug en is in de afgelopen jaren tijd fors gedaald. De gemeente is 100% risicodrager voor haar aandeel (= het aantal werkdagen van de in de gemeente Hilversum wonende werknemers).
Programma
3. Werken
Website
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De burgemeester van Hilversum maakt deel uit van en is voorzitter van het dagelijks en het algemeen bestuur. Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Hilversum heeft 1 van de 6 stemmen in het algemeen bestuur.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
De taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidsregio zijn vastgelegd in de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). In hoofdlijnen zijn dat conform artikel 10 Wvr:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid;
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en Bevolkingszorg;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR). De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.2023
2024
Financiële belang van de gemeente
€9,3 miljoen
€9,8 miljoen
Financieel resultaat van de verbonden partij
-€853.000
€1.445.984
Toelichting
Het financiële belang 2024 is gebaseerd op betaalde bijdrages aan de VRGV.
Het financieel resultaat 2024 is gebaseerd op de conceptjaarstukken 2024 van de Veiligheidsregio. Het financieel resultaat 2023 is gebaseerd op de jaarstukken 2023.
Van de totale gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio draagt gemeente Hilversum in 2024 circa 41% van de kosten. Voor 2024 bestaat dit uit de volgende bedragen: Algemene bijdrage voor de Veiligheidsregio € 9,3 miljoen, Bijdrage Bevolkingszorg € 145.000, Bijdrage huisvesting € 363.000).
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen van de verbonden partij
€3,9 miljoen
€7,3 miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€30,0 miljoen
€28,8 milijoen
Toelichting
De cijfers zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2024 van de Veiligheidsregio.
Ontwikkelingen
In 2024 is de coördinerende verantwoordelijkheid voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne van het bestuur van Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek naar Regio Gooi en Vechtstreek verschoven. In 2024 heeft de Veiligheidsregio aan grote onderwerpen gewerkt zoals: wendbare organisatie, toekomstbestendige brandweerzorg, de toekomstbestendige crisisbeheersing, veilige leefomgeving en de doorontwikkeling naar Meldkamer Midden-Nederland waarvan de migratie in 2025 plaatsvindt naar Hilversum.
Toekomstbestendige brandweerzorg en crisisbeheersing:
De brandweer moet meebewegen met alle ontwikkelingen om de stevige positie in de samenleving blijvend te kunnen vervullen. Voor beiden regio’s is de aandacht gericht op: klimaatbestendig optreden, bekwaam zijn in de energietransitie en een brandweerpost als steunpunt in de samenleving. Het Rijk heeft structureel extra geld beschikbaar gesteld om de crisisbeheersing en de daaraan gerelateerde informatievoorziening te versterken. De samenwerkende Veiligheidsregio’s Gooi en Vechtstreek en Flevoland dienen in 2030 aan de, door het Rijk opgestelde, landelijke agenda crisisbeheersing te voldoen. Om dit doel te bereiken is het Programma Versterking crisisbeheersing en veiligheidsregio’s opgestart.Wendbare organisatie met een veilige leefomgeving:
De samenwerkende veiligheidsregio’s zijn een wendbare organisatie die mee beweegt op ontwikkelingen die spelen in de maatschappij. De veiligheidsregio’s hebben oog voor goed werkgeverschap, flexibiliteit en een solide informatievoorziening. Als samenwerkende veiligheidsregio’s zetten de Veiligheidsregio’s zich in voor een (fysiek) veilige leefomgeving in Gooi en Vechtstreek en Flevoland.Risico's
In de programmabegroting 2025 noemt de VRGV als grootste twee risico's:
Verplichtend karakter brandweerpersoneel (voorheen: Taakdifferentiatie brandweerpersoneel): In december 2019 is een voorlopig besluit genomen in het Veiligheidsberaad om taakdifferentiatie tussen beroepsmedewerkers en vrijwilligers nader uit te werken. Daarbij gaat het er om dat objectief vastgesteld kan worden dat er verschil is tussen een vrijwilliger en een beroepsbrandweer. Te denken valt aan differentiatie in de zwaarte van de opleiding, het uitvoeren van specialismen en belasting in tijd en beschikbaarheid. Besluitvorming hierover is al diverse keren uitgesteld. Het financiële risico is voor het gehele land fors, maar met name voor de veiligheidsregio’s die voor een groot deel drijven op vrijwilligheid. Gelet op de eerste aannames blijkt dat er bij VRGV een minimaal risico is van € 2 miljoen per jaar. Het standpunt van de veiligheidsregio’s is dat de extra kosten door het verplichtend karakter volledig door het ministerie van Justitie en Veiligheid gecompenseerd moeten worden. Doordat de verdeling van de rijksmiddelen op dit moment ongewis is loopt VRGV een financieel risico. We gaan ervan uit dat in 2025 meer duidelijk wordt hoe de financiële dekking inzake het verplichtend karakter vorm zal krijgen. Het financieel risico schatten we in op 30% van de extra kosten. Over twee jaar gerekend is het financieel risico € 1,2 miljoen.
Meldplicht Datalekken: Vanuit de Wet bescherming persoonsgegevens zijn organisaties waar een datalek zich voordoet verplicht dit binnen 72 uur te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Daarbij gaat het om een datalek waarbij gevoelige informatie op straat kan komen te liggen. Doet men dit niet, dan kan de Autoriteit Persoonsgegevens een boete opleggen van maximaal € 900.000.
Programma
4. Bestuur
Website
Regio Gooi en Vechtstreek
Regio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
In 2024 behandelden de gemeenteraden een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling (Hilversum 6 maart 2024). De GR wordt iedere 2 jaar geactualiseerd. Hiermee is de regeling, naast een aantal technische wijzigingen, in lijn gebracht met de gewijzigde Wgr. Op basis van die regeling heeft ieder lid een gelijke stem. Dit betekent dat Hilversum dan 17% van de stemmen (1 van de 6) heeft. Een andere bepaling in de gemeenschappelijke regeling is de positie van de voorzitter. Aan het algemeen bestuur wordt een onafhankelijk voorzitter toegevoegd: de burgemeester van de grootste gemeente. Dat betekent dat burgemeester Van den Top voorzitter is. Als lid namens Hilversum is wethouder Van Voorden lid van het algemeen bestuur. Verder wordt het algemeen bestuur uitgebreid met een lid namens de gemeente Eemnes wanneer het onderwerpen betreft die Eemnes aangaat. In dat geval heeft Eemnes ook een gelijke stem, en is het aandeel van Hilversum 14%.
Partners
Gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren en op specifieke taken ook gemeente Eemnes.
Doel en openbaar belang
In de gemeenschappelijke regeling is het doel als volgt: Doel is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio GV opgedragen taken doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van de betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
2023
2024
Financiële belang van de gemeente
€43,9 miljoen
€n.n.b. miljoen
Financieel resultaat van de verbonden partij
€3,6 miljoen
€n.n.b. miljoen
Toelichting
De financiële gegevens zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2023, de jaarstukken 2024 zijn nog niet bekend. Het jaar 2023 heeft de Regio in financieel opzicht afgesloten met een positief resultaat van ongeveer € 3,6 miljoen. Dit is meer dan bij de bestuursrapportage 2023 werd verwacht. Aan de gemeenten zal dan ook in een zienwijze worden gevraagd om een groot gedeelte van dit bedrag te retourneren aan de gemeenten. Aan de gemeenten zal tevens worden gevraagd om, voor het overige gedeelte, twee bestemmingsreserves in stellen.
De eerste bestemmingsreserve zal worden ingezet voor het versterken van de GGD in onze regio. Deze bestemmingsreserve maakt het tevens mogelijk voor de gemeente om te kiezen voor een financieel ingroei model. De uitwerking hiervan is terug te vinden in de programma begroting 2025-2028 die tegelijkertijd aan de raden ter besluitvorming wordt voorgelegd.
De tweede bestemmingsreserve zal worden ingezet ter dekking van de exploitatielasten GAD 2024. Uit de werkbegroting 2024 blijkt dat de GAD verwacht knelpunt heeft van circa € 1,3 miljoen. Met deze bestemmingsreserve resteert er een knelpunt van circa € 0,4 miljoen. In de bestuursrapportage 2024 worden de gemeenten hier nader over geïnformeerd met de actuele cijfers. In de programmabegroting 2025-2028 wordt voorgesteld om het knelpunt structureel op te lossen.
Op regionaal niveau zijn er meerdere redenen voor het positieve financiële resultaat uit 2023. Zo zijn er minder lasten voor de GAD op de afvalstoffenmarkt (verwerkingskosten), de krapte op de arbeidsmarkt (lagere personeelslasten en vertraging in uitvoering van taken), meer (incidenteel) geld vanuit Rijk en subsidieverstrekkers. Door slim werkzaamheden te combineren (denk aan koppelen vaccinatieprogramma’s) is een kleiner beroep gedaan op de middelen in de reguliere exploitatie zoals deze in de programmabegroting 2023 door de gemeenten ter beschikking zijn gesteld. In andere gevallen zijn taken en/of projecten vertraagd. Dit zien we ook in de planning van het onttrekken van de bestemmingsreserves. Door de financiële meevallers en doorgeschoven planningen is minder onttrokken uit de bestemmingsreserve(s) van de Regio.
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen van de verbonden partij
€22,0 miljoen
€n.n.b. miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€52,3 miljoen
€n.n.b. miljoen
Toelichting
De financiële gegevens zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2023.
Ontwikkelingen
Er zal in de komende jaren stevig worden geïnvesteerd in de publieke gezondheidszorg. De staat van de Nederlandse publieke gezondheidszorg is kwetsbaar en vraagt om aandacht. Dit terwijl juist de publieke gezondheidszorg een grote bijdrage levert aan het betaalbaar en beschikbaar houden van de zorg. Het huidige zorgstelsel in Nederland staat stevig onder druk. De vergrijzing, stijging van het aandeel inwoners met chronische ziekten en de toename van de sociaaleconomische verschillen vragen onze aandacht. De focus verschuift van ziekte en zorg naar preventie, gezondheid en gedrag. Overheden en zorgpartijen werken daarom samen binnen het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) aan deze beweging. Deze ontwikkelingen vragen om versterking van de publieke gezondheidszorg in onze regio. Het versterken van de regionale GGD is een belangrijk instrument van gemeenten binnen deze opgave.
Er is aandacht voor de werkgroep van raadsleden die stappen zet om de samenwerking tussen de raden weer verder te verbeteren. Dit alles zal plaats vinden binnen de nieuwe gemeenschappelijke regeling zoals die in 2024 door de gemeenteraden is vastgesteld. We werken met startnotities en het ophalen van zienswijzen op de grotere politieke thema’s voor de gemeenteraden.
Op dit moment loopt er vanuit de Belastingdienst een boekenonderzoek bij de Regio. Op 13 maart 2025 is overleg met de Belastingdienst gevoerd, waarna een Raadsinformatiebrief zal worden opgesteld. Het is nog niet duidelijk wat de exacte financiële effecten zijn van het boekenonderzoek.
Risico's
De financiële risico’s van de Regio GV zijn opgenomen in de Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de Jaarrekening van de Regio. Op basis van deze risico’s is de eigen ratio weerstandsvermogen met 1,09 voldoende.
Programma
4. Bestuur
Website
Vennootschap of Coöperatie
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Hilversum is 1 van de 14 leden in de Algemene Leden Vergadering (ALV) en heeft daar 1 stem. Portefeuillehouder Bereikbaarheid en Parkeren neemt deel aan de ALV.
Partners
Gemeenten Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Barneveld, Bergen (NH), Gouda, Hoogeveen, Lelystad, Nieuwegein, Nijkerk, Woerden, Zandvoort en Zeist, en Parkeren Amersfoort B.V.
Doel en openbaar belang
- De Coöperatie heeft ten doel het bewerkstelligen van samenwerking tussen de Coöperatie en haar Leden op het werkgebied van de Coöperatie en het voorzien in de stoffelijke behoeften van de Leden van de Coöperatie door het sluiten van overeenkomsten van opdracht met de Leden ter zake van het bedrijf dat door de Coöperatie wordt uitgeoefend ten behoeve van de Leden op het gebied van het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeerbeheer en straatparkeerhandhaving in het geografisch werkgebied van de Leden.
- Als nevendoel kan de Coöperatie andere belangen op het gebied van parkeren van haar Leden behartigen.
2023
2024
Financiële belang van de gemeente
€1,5 miljoen
€2,2 miljoen
Financieel resultaat van de verbonden partij
€121.000
€n.n.b.
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage is op basis van afgenomen producten en diensten door Hilversum aan de Coöperatie en de jaarlijkse begroting van de Coöperatie. De cijfers van 2023 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2023, gepubliceerd in juni 2024. Dit zijn tevens de laatst gepubliceerde cijfers. De vergelijkende cijfers zijn aangepast op basis van de definitieve jaarstukken. De bijdrage is opgenomen in de Uitvoeringsovereenkomst, deze wordt vooraf opgemaakt en is voor 2024 hier wel opgenomen.
Het positieve resultaat in 2023 is in grote lijnen het gevolg van twee negatieve ontwikkelingen (het nog niet gerealiseerd hebben van de groei met een nieuw lid en hogere inflatiecijfers) en twee positieve ontwikkelingen (omzetgroei bij de leden en een efficiëntere
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen van de verbonden partij
€2,1 miljoen
€n.n.b miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€6,1 miljoen
€n.n.b. miljoen
Toelichting
De cijfers van 2023 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2023, dit zijn tevens de laatst beschikbare cijfers. De jaarstukken 2024 worden verwacht in april 2025.
Ontwikkelingen
In 2024 heeft Hilversum aanvullende diensten belegd bij de Coöperatie ParkeerService, waaronder het verlenen van parkeervergunningen. Daarnaast zijn de handhavingsuren uitgebreid en het parkeerbeleid is ingevoerd. Binnen de Coöperatie ParkeerService zelf hebben er geen grote ontwikkelingen plaatsgevonden. Het ledenbestand is in 2024 ongewijzigd gebleven. Een aantal leden hebben, net als Hilversum, aanvullende diensten afgenomen bij de Coöperatie.”
In de visie 2025 is uitgesproken een jaarlijkse groei na te streven van 1 lid per jaar. Deze ambitie staat nog steeds en de verwachting is dat de inspanningen tot resultaat gaan leiden.
Risico's
Door de gekozen rechtsvorm van Coöperatie met Uitgesloten Aansprakelijkheid is er geen verhaalsrecht op de leden voor de schulden en tekorten van de coöperatie. Hilversum betaalt de jaarlijkse bijdrage in vier termijnen, dus bij een eventueel faillissement is Hilversum maximaal een kwart van de jaarlijkse bijdrage kwijt. De Coöperatie werkt aan de financiële continuïteit. Mede door de in 2018 ingezette transitie zijn risico’s beter afgedekt en worden kosten beter doorbelast aan de leden. Het financiële risico is daardoor beperkt.
Programma
3. Werken
Website
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente heeft als aandeelhouder, in de persoon van de wethouder Economie, in de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AVA), de mogelijkheid om richting te geven aan de werking van de ROM. De bevoegdheden van de AVA zijn onder andere het benoemen van de Raad van Commissarissen (RVC), het benoemen van directie en investeringscomité op voordracht van de RvC, het vaststellen van het investeringsreglement, en het besluiten over statuten, uitgifte van aandelen en tussentijdse uitkeringen. De governance is zo ingericht dat er geen belangenverstrengeling kan ontstaan. De sturingsmogelijkheid van de Raad is dan ook op afstand.
Partners
De gemeenten Utrecht en Amersfoort, de provincie Utrecht, de Universiteit van Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht, en het Ministerie van EZK.
Doel en openbaar belang
De ROM Regio Utrecht BV versterkt de economische structuur van de Regio Utrecht en richt zich hierbij op de thema’s uit de Regionaal Economische Agenda; toekomstbestendige leefomgeving, gezonde mensen en digitalisering. Door ondersteuning van het bedrijfsleven en het ecosysteem wordt het innovatieve vermogen van de regio versterkt en via deze weg de welvaart en het welzijn blijvend vergroot. Zij sluit aan op de activiteiten van de Economic Board Utrecht waar bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden elkaar vinden in het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Haar activiteiten passen in de in 2022 vastgestelde meerjarenstrategie. De ROM Regio Utrecht BV is het antwoord op een aantal uitdagingen:
- Het creëren van een aanspreekpunt in de regio om cofinanciering te krijgen vanuit Invest-NL in het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Oplossingen die vaak een moeilijk financierbare top kennen;
- De Regio Utrecht beschikt over een zeer bescheiden omvang aan stimuleringsinstrumenten voor het MKB. Er is weinig effectieve business development capaciteit om innovatie bij het bedrijfsleven en daarmee steun bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken tot stand te brengen. De ROM beschikt over business development capaciteit waardoor bedrijven sneller in staat zijn om hun product door te ontwikkelen en op te schalen;
- De ROM gaat via diverse fondsen voorzien in een op dit moment niet in te vullen behoefte naar kapitaal bij het innovatieve bedrijfsleven;
- De versterking van de inzet op internationalisering van het bedrijfsleven door bundeling van capaciteit binnen de tak trade en invest;
- Het zorgen voor een helder en eenduidig aanspreekpunt in de regio voor bedrijven met een business development en of investeringsvraag.
2023
2024
Financiële belang van de gemeente
€ 2 miljoen kapitaaloverdracht / € 141.000 jaarlijkse exploitatiebijdrage
€ 2 miljoen kapitaaloverdracht / € 171.000 jaarlijkse exploitatiebijdrage
Financieel resultaat van de verbonden partij
-€1,5 miljoen
€n.n.b.
Toelichting
Dit negatieve resultaat in 2023 is het gevolg van de beheerskosten van het participatiefonds en wordt in mindering gebracht van de overige reserves.
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen van de verbonden partij
€49,2 miljoen
€n.n.b. miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€9,9 miljoen
€n.n.b. miljoen
Toelichting
Naar verwachting verschijnt de jaarrekening 2024 van de ROM Regio Utrecht BV in juni 2025.
Ontwikkelingen
Het financieel belang van de gemeente Hilversum in totaal € 2 miljoen. De gemeente Hilversum heeft als aandeelhouder een belang van 3,88% in de ROM Regio Utrecht BV.
Risico's
In lijn met gelijksoortige risico's wordt de maximum bandbreedte ingeschat op de totale hoogte van de deelneming: € 2 miljoen. Het eigen vermogen van de ROM is de afgelopen jaren afgenomen, met als bijkomend risico een duurzame waardevermindering in de toekomst. De kans van optreden van dit risico wordt met 1% zeer klein ingeschat. Dit individuele ROM risico wordt opgenomen in het overkoepelende risico dat het portfolio van onze gemeentelijke borgstellingen, garanties, rechtstreekse geldleningen en deelnemingen beslaat.
Programma
3. Werken
Website
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum heeft 120.939 van de 55.690.720 aandelen en daarmee 0,2% van het stemrecht op de AVA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders). De gemeente wordt op de AVA vertegenwoordigd door de wethouder Financiën.
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Doel en openbaar belang
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De BNG Bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en is het voor de gemeente mogelijk om op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de geldmarkt. Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de BNG Bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
2023
2024
Financiële belang van de gemeente
€274.000
€274.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
€254 miljoen
€294 miljoen
Toelichting
Hilversum bezit 120.939 aandelen, op de balans gewaardeerd tegen € 274.000. In 2024 is een bedrag van € 261.229 aan dividend over 2023 ontvangen (begroot € 261.000). Over 2024 verwachten we in 2025 een dividend van € 304.000 te ontvangen. Daarnaast emitteert de BNG Bank leningen die beursgenoteerd zijn. Om die reden is de BNG Bank gehouden aan regels die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. De BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen (RvC). De gegevens 2023 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2023 van de BNG Bank. De gegevens 2024 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2024 van de BNG Bank die op 24 april 2025 door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden vastgesteld.
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen van de verbonden partij
€4,7 miljard
€4,8 miljard
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€111 miljard
€123 miljard
Toelichting
De gegevens 2023 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2023 van de BNG Bank. De gegevens 2024 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2024 van de BNG Bank.
Ontwikkelingen
Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten vindt de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2025.
Risico's
Gering. De ratings van de BNG zijn respectievelijk Aaa bij Moody’s, AAA bij Fitch en AA+ bij Standards & Poor’s, en zijn daarmee gelijk aan de ratings van de Nederlandse Staat. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De gemeente Hilversum heeft 89.569 van de 5.777.247 aandelen en daarmee 1,55 % van het stemrecht in de AVA.
Partners
De aandelen van de N.V. zijn in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Doel en openbaar belang
Het statutaire doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, het transport, de verkoop en de distributie van water (statuten art 3 lid 1). Het doel van de deelname van Hilversum is het beïnvloeden van het beleid van Vitens, teneinde de prijs van water voor de Hilversumse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden.
2023
2024
Financiële belang van de gemeente
€89.569
€89.569
Financieel resultaat van de verbonden partij
€27,2 miljoen
€34,5 miljoen
Toelichting
Hilversum bezit 89.569 aandelen Vitens, op de balans gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van € 89.569 (€ 1 per aandeel). In 2024 is een bedrag van € 0 aan dividend over 2023 ontvangen. In 2025 verwachten we € 0 aan dividend over 2024 te ontvangen. Vitens heeft de verwachting uitgesproken de komende jaren geen dividend uit te keren aan de aandeelhouders. De cijfers zijn gebaseerd op het jaarverslag 2024 van Vitens.
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen van de verbonden partij
€677,7 miljoen
€713,6 milijoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€1,6 miljard
€1,7 miljard
Toelichting
De cijfers zijn gebaseerd op het jaarverslag 2024 van Vitens. De AVA stelt de jaarrekening 2024 vast op 25 april 2025.
Ontwikkelingen
Door de toenemende vraag naar drinkwater staat Vitens voor een 'enorme investeringsopgave'. Daarnaast mag Vitens conform de drinkwaterwet maar een beperkt rendement behalen hetgeen de winstgevendheid beperkt. Vitens zal daarom de komende jaren geen dividend uitkeren aan aandeelhouders.
Risico's
Geringe risico’s. Het betreft een bedrijf met een monopolie op het gebied van drinkwater.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
GEM Crailo BV
GEM Crailo BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
GEM Crailo BV is opgericht op 1 mei 2018. De aandeelhouders zijn de gemeenten Hilversum (45%), Gooise Meren (45%) en Laren (10%). De wethouders Financiën vertegenwoordigen hun gemeente in de Algemene Vergadering van Aandeelhouder). De wethouders Ruimtelijke Ordening (in Hilversum de projectwethouder Crailo) vertegenwoordigen hun gemeente in het Bestuurlijk Overleg.
Partners
Gemeenten Gooise Meren en Laren.
Doel en openbaar belang
GEM Crailo BV heeft ten doel het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van plangebied Crailo voor woningbouw en bedrijvigheid en het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
2023
2024
Financiële belang van de gemeente
Zie toelichting
Zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
€1,1 miljoen
€0.1 miljoen
Toelichting
Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks geactualiseerd wordt. Begin 2025 is een financieel verslag over de periode 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 beschikbaar gekomen: het resultaat na belastingen bedraagt € 0,1 miljoen in 2024. De kosten zijn in 2024 op totaalniveau binnen de begroting gebleven. Het resultaat wordt verklaard door mee- en tegenvallers, zoals de onderbesteding op Sanering, en Bouwrijp maken. De onderuitputting bij Bouwrijp maken komt door vertragingen bij het verkavelingsplan voor Op Zuid, het ecowalontwerp, en de aanleg van tijdelijke parkeervoorzieningen. Procedurele obstakels, zoals ontheffingen en kapvergunningen, speelden hierbij een rol. Een deel van de werkzaamheden (met relatief hoge kosten) worden doorgeschoven naar 2025.
In de Jaarstukken 2024 is de meest actuele informatie over de GEM Crailo BV opgenomen. Op 02 april 2025 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2024 van GEM Crailo BV vastgesteld. De verwachte looptijd van het project is tot en met 2031.
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen van de verbonden partij
€2,9 miljoen
€2.98 miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€44.55 miljoen
€34.4 miljoen
Toelichting
In de Jaarstukken 2024 is de meest actuele informatie over de GEM Crailo BV opgenomen. Deze is hieronder opgenomen. Het volgestorte aandelenkapitaal van Gem Crailo BV bedraagt (oprichting 1 mei 2018) € 1.000 per 31 december 2023. Het aandeel van Hilversum daarin is 45%. GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 miljoen met een resterende looptijd tot en met 31 december 2025. De gemeente Hilversum staat voor 45% borg (gemeente Gooise Meren voor 45% en gemeente Laren voor 10%). De GEM Crailo heeft momenteel een positief banksaldo bij de BNG en ontvangt daarover in 2024 een rente van 1,5%. Het vreemd vermogen per 31 december 2024 bedroeg € 34,4 miljoen. Het resultaat 2024 van € 0,1 miljoen positief is opgenomen in het Eigen Vermogen 2024.
Ontwikkelingen
De levering aan de vereniging BosBuren, de vereniging klein crailo, De Groene Stenen B.V. en De Alliantie Ontwikkeling B.V heeft in 2024 plaatsgevonden. De koopsommen zijn inmiddels ontvangen.
Verder zal GEM Crailo BV actief participeren en bijdragen leveren aan het onderzoek naar een onder tunnelde fiets- voetgangersverbinding onder de A1. Vooral de verbetering van de bereikbaarheid van het OV-knooppunt van voetgangers en fietsers is een belangrijk onderwerp. Over de financiële effecten en/of de omvang daarvan voor GEM Crailo BV bestaat op dit moment nog geen inzicht.
Risico's
Op 02 april 2025 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2024 vastgesteld inclusief een risico- en gevoeligheidsanalyse. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de risico’s beschreven.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Stichtingen of verenigingen
Stichting Goois Natuurreservaat
Stichting Goois Natuurreservaat
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van de participanten van het GNR plus een onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke deskundigen. Samen hebben zij 14 stemmen te verdelen, waarvan Hilversum er 4 heeft. Hilversum wordt vertegenwoordigd door de wethouder Natuur & Groen.
Partners
De andere participanten van het GNR zijn de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen en Laren.
Doel en openbaar belang
1. De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van de aldaar gelegen terreinen, ten einde deze ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden, en
2. aan het publiek, door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon te verzekeren.2023
2024
Financiële belang van de gemeente
€689.000
€1.121.673
Financieel resultaat van de verbonden partij
-€5.800
€33.488
Toelichting
Het financieel resultaat 2023 is gebaseerd op de jaarrekening 2023. De cijfers van 2024 zijn gebaseerd op de meest recente cijfers.
In 2023 betreft dit € 5.800 nadeel na mutaties reserves (€ 983.000 voordeel voor mutaties reserves).
Het financieel aandeel 2024 is gebaseerd op de jaarstukken 2024 GNR. Deze zijn nog niet vastgesteld, maar er worden geen significante wijzigingen verwacht.
De netto bijdrage bedraagt in 2024 €1.121.673 (2023: € 689.000) De bruto bijdrage van Hilversum bedraagt in 2024: € 1.365.970. Het GNR betaalt jaarlijks op basis van de transparantieregeling BTW terug aan de deelnemers. Hilversum ontving over 2024 € 244.297 uit exploitatie en projecten.
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen van de verbonden partij
€3,0 miljoen
€5,0 miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€0,9 miljoen
€0,9 miljoen
Toelichting
De cijfers 2023 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2023. De cijfers van 2024 gebaseerd op de jaarstukken 2024 (nog niet vastgesteld).
Ontwikkelingen
Het GNR heeft op 22 juni 2023 een besluit genomen over de uittreedsommen zoals ontvangen vanuit de gemeente Amsterdam (uittreding in 2021) en de provincie Noord-Holland (uittreding in 2022) als gevolg van hun uittreden als participanten van het Goois Natuurreservaat. De sommen zijn naar rato van inwonersaantallen verdeeld over de participanten. Hilversum heeft een bestemmingsreserve ingesteld (tot uiterlijk 2037) voor de dekking voor de verhoogde participantenbijdrage. De verhoogde bijdrage is verwerkt in de Voorjaarsnota 2024.
De uittreding heeft ook geleid tot een vernieuwde participantenovereenkomst, waarin de voorwaarden rond samenwerking zijn vastgesteld. Deze zijn op hoofdlijn dezelfde gebleven, enkele kleine verbeteringen zijn toegevoegd.
In 2024 is het Beleidsplan GNR 2024-2027 naar de raad gegaan met de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. Belangrijkste punten hierin zijn de realisatie van een plan voor fondswerving van € 900.000 en transparantie over de governance omtrent Stichting Steun.
Risico's
De eigen bijdrage voor de uitvoering van de projecten en een deel van de werkzaamheden van het projectenbureau verkrijgt de stichting Goois Natuurreservaat onder meer via de stichting Steun Goois Natuurreservaat. Deze stichting krijgt haar inkomsten uit begunstigersbijdragen, nalatenschappen en een jaarlijkse bijdrage van de Nationale Postcode Loterij (NPL). Vooral de laatste bijdrage is een substantieel bedrag. In 2021 heeft een evaluatie van de bijdrage aan GNR plaatsgevonden. Over de uitkomst is GNR begin 2022 geïnformeerd. De strekking is dat er een bijdrage van € 900.000 per jaar met een looptijd van 2022 tot en met 2024 wordt verstrekt. Er zijn een aantal aandachtspunten om ook na 2024 in aanmerking te komen voor een bijdrage vanuit de NPL. Het belangrijkste aandachtspunt, aansluiting zoeken bij LandschappenNL, heeft in 2024 plaatsgevonden. Wanneer het Goois Natuurreservaat niet meer als beneficiant van de NPL wordt aangemerkt en de participanten geen vervangende financiële middelen beschikbaar stellen, zullen de ambities voor het realiseren van projecten in overeenstemming met de dan beschikbare middelen moeten worden bijgesteld.
Jaarlijks wordt er door het GNR een opstelling gemaakt waarin de ‘door te schuiven BTW’ aan de participanten is opgenomen. De gemeente vraagt dit bedrag terug middels het landelijke BTW-compensatiefonds. Hilversum dekt hiermee een deel van haar bijdrage aan het GNR. Voor 2024 was dit een fors bedrag van € 244.297. Er bestaat een mogelijkheid dat als gevolg van gewijzigde inzichten in de toekomst, de BTW niet meer kan worden door geschoven. Dit zou kunnen leiden tot een hogere bijdrage voor de participanten bij een gelijkblijvende projecten-ambitie. Op dit moment zijn er geen indicaties dat deze “transparantiemethode” landelijk wordt gewijzigd.
Programma
1. Wonen en leven
Website
Uitvaartstichting Hilversum
Uitvaartstichting Hilversum
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Het college geeft goedkeuring over de jaarstukken, begroting en tarievenlijst. De verantwoordelijke portefeuillehouder (beheer, vastgoed, grondexploitaties) is tot en met 2023 voorzitter van de Raad van Toezicht van Uitvaartstichting Hilversum. Dit lid heeft een vetorecht ten aanzien van alle besluiten die in de Raad van Toezicht worden genomen.
Partners
Geen.
Doel en openbaar belang
De gemeente heeft op grond van de Wet op de Lijkbezorging de plicht een gemeentelijke begraafplaats te hebben. De Uitvaartstichting Hilversum (USH) heeft tot doel om de begraafplaatsen én het crematorium van de gemeente Hilversum op een professionele, efficiënte en effectieve wijze te exploiteren.
2023
2024
Financiële belang van de gemeente
N.v.t.
N.v.t.
Financieel resultaat van de verbonden partij
€40.122
€n.n.b.
Toelichting
Financiële gegevens 2023 zijn op basis van de jaarrekening 2023.
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen van de verbonden partij
-€221.396
€n.n.b.
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€3,15 miljoen
€n.n.b.
Toelichting
De stand per 31-12 2023 is op basis van de jaarrekening 2023.
Het eigen vermogen per 31-12-2023 bedroeg - € 221.369 Het vreemd vermogen per 31 december 2023 bedroeg € 3,15 miljoen en bestond uit de onderhoudsvoorziening (ruim € 3 miljoen) en kortlopende schulden van € 0,15 miljoen. Er zijn geen langlopende schulden.
Ontwikkelingen
Privaatrechtelijke afspraken tussen gemeente en de USH zijn vastgelegd in een hoofdovereenkomst die betrekking heeft op het onderhoud aan en vervanging van gemeentelijke eigendommen. De USH benut deze eigendommen om invulling te geven aan de wettelijke taken die de gemeente op gebied van begraven en cremeren heeft. De USH is volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium en voert dit uit voor eigen rekening en risico.
Risico's
Het risico voor de gemeente betreft primair het versterken van het eigen vermogen en of de liquiditeitspositie van de stichting. Gezien de resultaten van het afgelopen jaar en de huidige liquiditeitspositie is dit risico beperkt.
Programma
1. Wonen en leven
Website